Podle mluvčí Národní galerie Terezy Ježkové jsou sice připraveni uposlechnout rozhodnutí soudu a obraz předat, ale stále trvají na nutnosti vyjádření od příslušného krajského úřadu a Odboru památkové péče. Zdůvodňují to starostí o bezpečí a dobrý stav obrazu. „Zákon ohledně památkové péče není jednoznačný a my si ho vysvětlujeme tak, že souhlas zmíněných odborů potřebujeme. Budeme je i nadále vyžadovat," uvedla Ježková.

Jejím argumentům oponuje ředitel Diecézního muzea v Brně Martin Motyčka. „Diecézní muzeum v Brně udělalo vše potřebné, aby byly splněny přísné podmínky stanovené pro uchování národní kulturní památky. Přišlo nás to na statisíce, které jsou teď krokem Národní galerie zmařeny. Je smutné, že obraz musí procházet tímto nedůstojným procesem," prohlásil Motyčka.

Právní zástupce farnosti ve Veverské Bítýšce František Severin paragraf, o který se Národní galerie opírá, zpochybnil. V něm stojí, že pokud chce vlastník trvale přemístit památku z veřejně přístupného místa, musí nejprve předložit zákonný souhlas příslušného krajského úřadu a Odboru památkové péče. Severin argumentoval stanoviskem ministerstva kultury, konkrétně pasáží o přemisťování kulturních památek. Díky ní nejsou požadované souhlasy potřeba, protože obraz se bude i po přestěhování nacházet na místě přístupném veřejnosti. Podle slov Ježkové ale adekvátní dokumenty od Bítýšské farnosti, které ruší povinnost vyjádření odborů, Národní galerie stále postrádá.

Jak bude reagovat Národní galerie na následky ultimáta právního zástupce farnosti, prozatím mluvčí nechtěla komentovat. Severin si stojí za svým. „Soudem stanovená třicetidenní lhůta pro doručení obrazu skončila již v neděli čtrnáctého února. Jelikož termín nešel reálně dodržet kvůli dopravním podmínkám, nabídli jsme Národní galerii krajní náhradní lhůtu, do čtvrtka osmnáctého, pěti hodin odpoledne. V pátek devatenáctého poté předávám kauzu soudnímu exekutorovi," řekl Severin.

Obraz pochází z kaple Matky Boží na Veveří, uložen je ale od roku 1958 v Národní galerii v Praze. Ta jej i přes soudní příkaz odmítala navrátit zpět jeho právoplatnému vlastníku, tedy farnosti z Veverské Bítýšky. Nepovažovala totiž původně dílo za součást církevních restitucí, což je majetek, který byl v komunistickém Československu církvi zabaven a po změně režimu se měl navrátit zpět svým majitelům. Zastávala názor, že obraz vždy byl a stále je vlastnictvím státu.

Desková malba zobrazující Pannu Marii s dítětem je od ledna letošního roku národní kulturní památkou. Vznikla ve středověku a za jejího autora historikové pokládají Mistra vyšebrodského oltáře. Součástí výzdoby kaple na hradě Veveří byla do roku 1938, než připadla státu.

MARKÉTA CHUMCHALOVÁ