VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik bude šetřit

Brno – Méně opravených tramvají, horší koleje a autobusy jen pronajaté. Taková je budoucnost brněnské hromadné dopravy. Dopravní podnik bude totiž muset v příštím roce výrazně šetřit. Město Brno mu pošle dotaci o sto milionů nižší, než požadoval.

23.11.2011 65
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

Podle návrhu rozpočtu, který minulý týden schválili brněnští radní, dostane dopravní podnik miliardu a 731 milionů korun. Tedy devětašedesát milionů korun více, než letos. „Přesto byl náš původní požadavek ještě o sto milionů korun vyšší. Zvyšují se totiž ceny materiálu a energií, potřebujeme obnovit vozový park i infrastrukturu,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že další velkou zátěží pro rozpočet společnosti bude i doplatek tři sta milionů za pět tramvají 13T. „Ty v Brně už od dubna jezdí,“ podotkla mluvčí.

Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana ovšem radní Brna být štědřejší nemohli. „Rozpočet města je velmi napjatý. A je přirozené, že nelze uspokojit všechny požadavky. Podobně jsme museli krátit peníze i pro další příspěvkové organizace či společnosti patřící městu,“ konstatoval Kotzian.

Brněnský dopravce nyní musí přehodnotit řadu plánovaných investic. „Právě na nich musíme šetřit. Omezit musíme například generální opravy některých starších tramvají, nebo výměnu poškrábaných oken. Omezí se také opravy tramvajových tratí. Zároveň ale musíme vše vybalancovat tak, abychom udrželi kvalitu dopravy,“ řekla mluvčí Škrancová.

Kvůli šetření Brňané pravděpodobně nemohou příští rok čekat nové autobusy v ulicích. A pokud ano, tak nebudou patřit dopravnímu podniku. „Namísto koupě uvažujeme o pronájmu asi dvaceti autobusů. K tomuto náhradnímu řešení přistupujeme proto, abychom alespoň částečně zajistili obnovu vozového parku,“ uvedla Škrancová.

Nedostatek peněz pro dopravní podnik kritizuje předseda jeho dozorčí rady a zároveň zastupitel za opoziční zelené Martin Ander. „Myslím si, že pokud má město někde investovat peníze, které jinde uspoří, je to právě podpora hromadné dopravy. Dopravní podnik se snaží šetřit, kde to jen jde, a navýšení dotace propočetl podle potřeb na opravy tratí či nové autobusy. Bohužel rada schválila jen kompromis, který na tyto akce nestačí,“ prohlásil Ander.

Podle něj mělo dát město dopravnímu podniku více peněz už proto, aby nemusel od nového roku zdražovat jízdné. Zdražení schválila rada města letos v červnu. Má pokrýt zvýšení daně z přidané hodnoty na čtrnáct procent. „Propad, který to způsobí v tržbách dopravního podniku, je asi třicet milionů. Ty peníze mělo doplatit město. Naopak zdražení zhoršuje konkurenceschopnost hromadné dopravy,“ upozornil Ander.

Zdražení jízdného vadí i lidem. „Je to nehoráznost. Město dává miliony korun na hokej, divadla, nebo podivné sochy, ale ztrátu dopravního podniku musíme platit mi,“ stěžoval si Milan Procházka.

Zastupitel Ander upozornil také na to, že Brno v rozpočtu přidává na úkor dopravního podniku peníze na opravu a údržbu silnic. Částka pro ně se totiž zvedá z 513 milionů na 580 milionů korun. „Místo, abychom přidali peníze na veřejnou dopravu, dáváme je do silnic. Podporujeme tedy osobní automobilovou dopravu a tím i zhoršení dopravní situace ve městě,“ zlobil se Ander.

Kritiku ovšem náměstek Kotzian odmítl. „Autobusy i trolejbusy jezdí po solnicích. A ani tramvaje nemohou po rozbité silnici jezdit. Dopravní systém v Brně stojí na více nohách. Hromadná doprava je důležitá, ale individuální také. Třeba čerstvé rohlíky do pekáren ráno vozí auta po silnicích,“ upozornil Kotzian.

I přes avizované šetření má město pro cestující alespoň jednu dobrou zprávu. „Město objednává pro příští rok stejný objem dopravy jako letos. Nehrozí tedy drastické omezování linek či prodlužování intervalů,“ slíbil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

23.11.2011 VSTUP DO DISKUSE 65
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lidé, kteří mají o hledané Slovence informace, se mohou ozvat policistům na tísňnovou linku 158.

Neozvala příbuzným, kamarádům a nepřišla do práce. Po Slovence pátrají policisté

Ilustrační foto.
1

V Brně přibyde stovka startovacích bytů. Radní je plánují postavit do tří let

Dálnici D2 zablokovala hromadná nehoda. Místo řidiči objížděli přes benzínku

Jižní Morava - Nehoda dvou aut s kamionem zablokovala v úterý krátce před devátou hodinou ráno provoz na dálnici D2 u Nosislavi ve směru na Brno. Zranil se při ní jeden řidič. Na dálnici se vytvořily kolony. Provoz na místě usměrnili policisté, řidiči sražená auta objížděli přes nedalekou benzínovou pumpu.

Zkoumá příbuznost moravských příjmení. Historie mě bavila odmala, říká doktorand

Brno - Jak moc jsou příbuzensky spříznění lidé z Moravy se stejným či podobným příjmením? Po odpovědi pátrá genealog Martin Kotačka z Filosofické fakulty brněnské Masarykovy univerzity.  

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Úkol Komety proti plzeňským hokejistům: střílet z produktivních prostor

Brno – Série tří proher a k tomu utkání na ledě lídra tabulky. Prognózy před úterním utkáním hokejistů brněnské Komety na ledě vedoucí Plzně ve 24. kole extraligy, které startuje v půl šesté večer, nejsou příznivé. „V úvodu pomalu průměr pět branek na zápas, teď se to stlačilo dolů,“ říká legendární bek Komety Jaromír Meixner.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT