Přesunout, nebo nepřesunout? Tuto otázku týkající se modernizace hlavního vlakového nádraží slýchají Brňané už pět let. Nyní ale někteří na vlastní kůži pocítí důsledky toho, že se složitá situace ještě nevyřešila.

Podle nového jízdního řádu, který začal platit včera, minou některé spoje hlavní nádraží a pojedou do Židenic. To proto, že kapacita nádraží je vyčerpaná. „Odpoledne jezdí z Brna hlavně školáci a pracující. Pokud třeba pracují v Židenicích, tak jim to pomůže. Většině lidí to situaci zkomplikuje,“ postěžovala si například Zdeňka Králová z Tišnova.

Tři nové odpolední vlaky z Hrušovan u Brna do Tišnova pojedou od Modřic po stávajícím nákladním průtahu až do Židenic. „Jihomoravský kraj žádá stále více spojů a pro některé z nich už prostě na hlavním nádraží nezbývá kapacita,“ vysvětlil novinku mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Jeho slova potvrzuje i mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. „Cestujících na hlavním nádraží přibývá. Za posledních pět let je jich o desetinu více,“ řekla Šubová. S tím, že nádražím projede až šedesát tisíc lidí denně.
Stejný rozpočet

Na to, že Brnem projíždí více vlaků, doplácejí lidé z okrajových částí kraje. „Dopravu jsme objednali ve stejném rozsahu jako předchozí rok. Proto jsme museli na nejslabších tratích spoje omezit. Jinak by nám nevyšly peníze,“ uvedl mluvčí společnosti Kordis organizující dopravu v kraji Květoslav Havlík.

Posílení na Tišnov bylo podle něj nutné. „Díky němu jsme naplánovali spoje tak, aby v odpolední špičce jezdily z Brna v patnáctiminutových intervalech,“ vysvětlil Havlík.

Zdůraznil, že cestující změnou jen získají. Do Židenic totiž pojedou pouze ty spoje, které přibyly nově. „Linky, které minou hlavní nádraží, mají označení S1. Ostatním zůstává společné označení S3,“ popsal systém Havlík.
Většina cestujících tvrdí, že vedení Brna by mělo problém s nedostačující kapacitou vyřešit co nejdříve. Podle mluvčího Hally pomůže jedině modernizace. „Ať už ve stávající či odsunuté poloze,“ podotkl.

Jednání o stavbě nového nádraží v jižní části města se však zastavila do jara. Proti červencovému územnímu rozhodnutí úřadu Brno­střed totiž přišla takřka třicítka odvolání, která musí vyřešit magistrát.

O tom, že se dá situace řešit rychleji, je přesvědčen brněnský předseda opoziční Strany zelených Martin Ander. „Několik odborníků mi potvrdilo, že nádraží má zastaralé bezpečnostní zařízení. V zahraničí je běžné, že vlaky odjíždí po třech minutách. V Brně to nejde. Kvůli bezpečnosti musí mít vlak volné minimálně dva úseky před sebou,“ vysvětlil Ander.

Mluvčí Halla mu dal za pravdu jen částečně. „Brno má skutečně starší zařízení. Není ale pravda, že vlaky odjíždí až po dvou volných úsecích před sebou. Jedou hned, jak dostanou signál o volné cestě, tedy i po kratší době než tři minuty,“ upozornil Halla.

Čtěte více v pondělním vydání Brněnského deníku Rovnost

HELENA ČTVRTEČKOVÁ
PETR JEŘÁBEK