Kromě výluky v Masarykově, končí také ta ve Starém Lískovci i víkendové výluky tramvají do Pisárek. Naopak začíná druhá etapa prací v ulici Netroufalky, kvůli níž v místě zůstane do 14. září částečně omezený provoz.

Změny v jízdních řádech

Brno
- Konec tramvajových výluk v Masarykově, ve Starém Lískovci i víkendové do Pisárek
- Pokračování výluky v Renneské, práce v ulici Netroufalky

Jižní Morava
- Návrat vlaků mezi Blanskem a Českou Třebovou
- Ve špičce více autobusových spojů mezi Brnem a Blanskem

Od čtvrtka pojedou trolejbusové a autobusové linky opět podle jízdních řádů pro běžné pracovní dny. Brněnský dopravní podnik obnoví i provoz školních spojů a linek. Tramvajové linky pojedou podle řádů pro běžné dny až od pondělí 5. září. Tedy o dva pracovní dny později. „Je to kvůli mimořádnému prodloužení výluky v Renneské ulici. Nicméně v ranní špičce budeme nad rámec jízdního řádu řadit operativně posilové spoje v exponovaných úsecích vybraných linek," uvedla mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová.

Jedná se o návrat k jízdním řádům, které platily před letními prázdninami. Dopravní podnik je během roku upravoval kvůli ekonomickým problémům a nižší poptávce ze strany cestujících. „Některé spoje, ale oproti řádům před prázdninami ve špičkách posílíme. Jedná se především o spoje na páteřních linkách. K dalšímu posílení pak dojde se začátkem semestru na vysoké škole," naznačila Doležalová.

Jak už Deník Rovnost informoval, od září, konkrétně od pondělí, bude v provozu nová zastávka Sochorova na pomezí Komína a Žabovřesk. Zastavovat u ní budou tramvajové linky 3 a 10, které jezdí z centra města do Bystrce a opačným směrem.

Náhradní autobusy nejezdí

Změny v cestování vlaky nebo autobusy čekají také lidi žijící na Blanensku. Zástupci společnosti Kordis, která je koordinátorem hromadné dopravy na jihu Moravy, upozorňují, že od konce srpna opět projíždějí vlaky mezi Blanskem a Českou Třebovou. Náhradní autobusy mezi Brnem, Skalicí nad Svitavou, Letovicemi a Svitavami nejezdí.

Mezi Brnem a Blanskem zůstává náhradní doprava stejná jako doposud. Z brněnského hlavního nádraží jezdí linka xS2B, z Králova Pole xS2K a 233. „Spojení Brna s Adamovem zajišťuje xS2D a xS2A a spojení Adamova s Blanskem xS2C. Od 1. září opět přibývají na lince xS2D špičkové spoje, takže spojení s Brnem bude opět po čtvrt hodině," poznamenal mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.

Ekonom Lukáš Kovanda předpokládá, že cestování hromadnou dopravou začne využívat stále více cestujících. „Lidé ve velké míře energetickou drahotu teprve pocítí, zatím ji pociťují spíše sociálně zranitelné skupiny obyvatelstva, ale až ji pocítí i střední vrstvy, bude patrnější posun od individuální dopravy k veřejné. Veřejná doprava určitě vyjde levněji. Lze očekávat určitý boom využívání veřejné dopravy. Městské i meziměstské," komentoval.

Lidé podle něj budou muset šetřit každou korunu. „Čím dražší bude benzín, tím bude přesun k hromadné dopravě intenzivnější, ale není to jen o ceně benzínu. Když zdraží elektřina a plyn, zatímco pohonné hmoty zůstanou stejně drahé jako nyní, tak i to bude znamenat zátěž pro peněženky lidí. I kdyby se cena benzínu a nafty stabilizovala, což je zrovna případ těchto dní," podotkl Kovanda. Opak je v případě plynu nebo elektřiny, kde ekonomové pozorují setrvalý vzestup cen.

MICHAL HRABAL
BARBORA VOZKOVÁ