„Nesouhlasíme s momentální podobou státních maturit. Tím jak jsou nastavené, povedou ke snížení úrovně vzdělání na gymnáziích,“ upozornila Večerková. Jejich psaní podpořilo do středečního večera přes šest a půl tisíce lidí.

Největší problém byl podle ní při didaktickém písemném testu z českého jazyka. Obzvlášť pokud si student zvolil základní obtížnost maturity. „Odpovědi, ze kterých se vybíralo, byly nejednoznačné. Studenti, kteří měli hlubší znalosti, mohli nabízené odpovědi mást,“ tvrdí Večerková.

Podle další maturantky Kristýny Šindelářové byl u základní úrovně problém i v nesmyslnosti některých otázek. „V testu z češtiny se objevil například dotaz na dobu trvání říje u vlčice, což nechápu,“ podotkla Šindelářová.

Studenti proto v dopise žádají, aby se o podobě maturity znovu otevřeně diskutovalo. „Dobeš hodnotí maturity stále pozitivně. Ale pouze z technického hlediska. Objektivnost a kvalitu zkoušky přehlíží,“ myslí si Večerková.

Dobeš námitky studentů odmítá. „Nová maturita je kvalitní. Loni nebyli ke zkoušce připuštěny dvě procenta studentů. Letos jedenáct. Už to svědčí o náročnosti zkoušky. Otázky jsou kromě toho kontrolované odborníky,“ uvedl Dobeš.

Iniciativu žáků ale podporují i někteří učitelé. „Stále se mluví o objektivnosti zkoušky, která ukáže, jak na tom jednotlivé školy jsou. Žáky přitom z větší části opět hodnotí jejich učitelé,“ upozornil učitel z Gymnázia Matyáše Lercha Stanislav Zajíček.

Jiným zase vadí, že firma Cermat, která maturity organizuje, nechce zveřejnit správné odpovědi testů. „Je to vrchol arogance. Každý má právo vědět, kde udělal chybu,“ uvedl ředitel brněnského Gymnázia Vídeňská Pavel Faltýsek.