U společné zkoušky z matematiky propadlo dle organizace Cermat, která maturity připravuje, přes dvaadvacet procent všech studentů, kteří si ji vybrali. Z češtiny pak neuspěl každý desátý. Například na Střední škole elektrotechnické a energetické v Sokolnicích na Brněnsku maturitu nezvládlo devět žáků z devětadvaceti. „Zatímco v profilové části byli všichni úspěšní, ve společné se jim nedařilo. Z matematiky neuspěl jeden student ze tří, zbylých osm nezvládlo češtinu či angličtinu. Někteří neprospěli jen těsně, pokazili jednu z úloh nebo jim chybělo pár slov ve slohu, který jim kvůli tomu v Cermatu ani nehodnotili,“ řekl zástupce ředitele školy Radek Skopal.
Na Střední průmyslové a vyšší odborné škole v Sokolské ulici v Brně z matematiky propadlo sedm studentů z šestadevadesáti. „Výsledky byly nad průměrem republiky, jsme spokojení. Test z češtiny nezvládlo třináct žáků z 220,“ vyčíslil ředitel Ladislav Němec.
Všech čtyřiašedesát žáků naopak odmaturovalo na Gymnáziu Řečkovice. „Z matematiky neměli hůř než trojky, jednoho ze studentů dokonce za výsledek ocení,“ uvedl ředitel Peter Krupka.
Úspěšně letos odmaturovala třeba Barbora Kunrtová z Hodonína. „Problém byl s příliš dlouhými texty v testu z češtiny, na které nebylo dost času. Oříšek bylo občas i doplňování slov,“ zmínila.
STRAŠÁK JMÉNEM MATEMATIKA
Výsledky maturit• U zkoušky z matematiky dle Cermatu propadlo 22,3 procenta všech studentů, o necelé procento víc než loni. Z češtiny pak neuspěl každý desátý, z angličtiny necelých sedm procent.
• Výsledky maturit za jižní Moravu zatím kraj k dispozici nemá. Přehled dostane pravděpodobně až koncem srpna.
Maturitu z matematiky si studenti volí dobrovolně. Od roku 2021 však bude povinná na gymnáziích, o rok později pak na většině škol. Některým to vadí. „Odborné školy mají matematiku jen tři hodiny týdně, gymnázia se jí věnují denně. Dobré by bylo třeba rozlišit dvě obtížnosti,“ navrhl Skopal.
Souhlasí s tím i Krupka. „Společná maturita z matematiky je pro studenty některých oborů neadekvátně těžká a navíc ji ani nepotřebují. Naopak pro gymnazisty je směšně jednoduchá,“ řekl.
Ředitelům u státních maturit vadí i byrokracie. „Přináší s sebou šílenou administrativu. Maturita ztrácí i své kouzlo, protože výsledky žáci dostávají až za týden, kdy už nejsou ve škole,“ řekl Němec.
Centrální opravování vadilo i maturantovi Tadeáši Mimovi z gymnázia ve Vídeňské ulici v Brně. „Výsledky chodily postupně s časovými prodlevami. Člověk nevěděl, jak na tom je. Jinak jsem ale problém neměl,“ sdělil.
Kritiku letos vyvolaly některé otázky v didaktickém testu v češtiny. Kvůli tomu tento týden odvolal ministr školství Robert Plaga ředitele Cermatu Jiřího Zíku. „Chyby v hodnocení uvedly tisíce žáků do nejistoty. To se nesmí opakovat,“ prohlásil ministr.
Didaktický test z českého jazyka potrápil i maturanty ze střední školy stavebních řemesel v Bosonohách. „Studenti se oproti loňskému roku zhoršili hlavně v něm. Z osmatřiceti žáků jich neuspělo jedenáct. Maturitu z matematiky si vybralo dvacet žáků, neuspěli tři,“ nastínil ředitel školy Josef Hypr.