O rozhodnutí radních informoval náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Vytížený přestupní uzel na Mendlově náměstí získá podobu, která respektuje dopravní trendy a zároveň zkultivuje tento prostor obklopený řadou památek. Našli jsme řešení, které umožní zkrátit přestupy, uvolní kapacitu křižovatek a dá lidem i zeleň," řekl náměstek.
Základ plánu spočívá v tom přesunout stávající tramvajovou smyčku do oblasti okolo stávajících autobusových a trolejbusových zastávek. „Vybírali jsme mezi touto variantou, zachováním současného stavu a smyčkou podél obvodu celého náměstí," poznamenal Kotzian.
Zvolené řešení vyhovuje brněnskému dopravnímu podniku. „Naše hlavní podmínka byla, aby na náměstí zůstala zachovaná kolejová smyčka. Potřebujeme zde manipulační prostor pro tramvaje," uvedla mluvčí společnosti Linda Hailichová.
Podnik po rekonstrukci dokonce nepřijde ani o odstavnou kolej. „Koleje se v části smyčky rozdvojují. Pro nás je to o to výhodnější, že se oddělená kolej opět napojuje na trať. Ta u současné smyčky je teď slepá," dodala Hailichová.
Rekonstrukce má podle plánu stát 144 milionů korun. „Podobná cena byla ve všech variantách vedení kolejí," poznamenal Kotzian.
Město s přestavbou začne nejdříve během dvou či tří let. „Příprava není jednoduchá. Rekonstrukce náměstí potřebuje dokonce i změnu územního plánu. Zažádáme o ni do konce letošního června," řekl náměstek.
Hlavní výhoda přesunutí kolejí má být ve zkrácení tras při přestupování. „Hlavně mezi některými autobusovými linkami a tramvajemi je docela daleko. Bližší zastávky tak samozřejmě uvítám," poznamenal Václav Marek.
Z náměstí úplně nezmizí ani osobní doprava. Auta ovšem budou nově jezdit podél jeho jižní a západní hranice. Silnici u kláštera dostane plně k dispozici dopravní podnik. „I osobní doprava bude díky přestavbě plynulejší, když se oddělí od hromadné. Pomůže i to, že už u ústí ulice Úvoz nepojede tramvaj spolu s auty, ale jen ulici překříží a vjede na Pekařskou," upozornil náměstek.
Změnu město chystá i u budovy gymnázia. „Vytvoříme tam parkovací místa kiss and ride, kde mohou rodiče zaparkovat, vyložit děti a zase odjet. Zlegalizujeme tak teď to, co už dělají v rozporu s předpisy," podotkl Kotzian.
Podobné řešení uvítá městská policie. „Snažíme se tam zatím být co nejtolerantnější, pokud někdo jen zastaví. Ale když někdo se školákem i na deset minut vystoupí, pokutujeme to jako přestupek. Když tam auta stojí, musí je ostatní předjíždět po kolejích. Pokud tedy vzniknou nějaká parkovací místa, kde tento problém nebude, uvítáme to," řekl mluvčí strážníků Jakub Ghanem.
Zatímco část náměstí kolem stávajících autobusových zastávek bude ještě o něco rušnější, prostor současné smyčky se naopak zklidní. „Chceme aby to byl park, kam lidé budou chodit za odpočinkem. Uprostřed nevylučujeme nějakou stavbu. Ale ne žádný velký dům. Spíše něco, co naopak přiláká lidi do parku," řekl. Naznačil přitom, že si uprostřed parku představuje například kavárnu.
Konkrétní podobu parku mají dát podle města odborníci. „Na podobu této části náměstí může být nějaká architektonická soutěž," poznamenal Kotzian.
Schválená varianta počítá i s opravou a dostavbou domovního bloku uprostřed náměstí. O ní informovala Rovnost v květnu. Soukromá společnost ji už připravuje. Plánuje dostavět obchodní a kancelářskou část.