Z více tramvají nebo trolejbusů budou od středy vybírat cestující při jízdě po Brně. Místo prázdninových začnou platit jízdní řády pro pracovní dny. Režim se změní i v celém integrovaném dopravním systému na jihu Moravy.

Brněnské řády ovlivní stejně jako v červnu rozsáhlé výluky ve Starém Lískovci, v Lesnické ulici v Černých Polích a také v oblasti Univerzitního kampusu v Bohunicích. „Další změny budou následovat od dvacátého září vzhledem k ukončení těchto výluk a zahájení akademického roku na vysokých školách,“ sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Velký Špalíček v Brně. Ilustrační foto.
Kontroverzní Velký Špalíček v Brně stojí už 20 let: při otevření létala rajčata

Ve zbytku kraje přibudou zejména spoje pro dopravu dětí do škol. Další pak na frekventovaných trasách například mezi Zastávkou, Rosicemi a Brnem nebo mezi Vyškovem a Brnem. „Na lince S3 mezi Tišnovem a Brnem opět začnou jezdit vlaky ve špičkách každých patnáct minut. Na lince S2 mezi Brnem a Blanskem kvůli výluce není možné obnovit posilové vlaky, ale navýšíme kapacitu přidáním dalších vozů,“ ujišťoval mluvčí firmy Kordis, která je koordinátorem dopravy v kraji, Květoslav Havlík.

Cestující se ale zatím podle statistik dopravců do hromadné dopravy nevrátili v takovém množství jako v době před covidem. „Stále s námi cestuje asi o deset až patnáct procent méně,“ vyčíslila za brněnský dopravní podnik Tomaštíková.

Otec Jozef Fejsak se na protest převzetí chrámu zamknul uvnitř. Foto: Deník/Jana Tomalová.
Zabarikádovaný kněz v brněnském kostele: věřící proti biskupovi, policie v akci

Z pohodlí domova zatím stále pracuje například projektant Roman Příborský. „Městskou hromadnou dopravou jsem jezdil naposledy před rokem a půl,“ řekl muž, který do Brna za prací dojížděl z Ježova na Hodonínsku. Nejmenší zaplněnost tramvají nebo trolejbusů v Brně byla loni v březnu a v dubnu, tedy na začátku koronavirové pandemie.

V okresních městech tehdy jezdilo hromadnou dopravou pouze asi třicet procent cestujících. Menší zájem se, alespoň v Brně, projevuje na výši ztrát. „Za letošní rok se zatím vyšplhaly na 106 milionů korun, za loňský na 160,“ srovnala Tomaštíková.

Luštitel Vítězslav Koudelka.
Křížovkářský rekordman Koudelka z Brna má 70 let: zkuste vyluštit jeho hádanky

Podle ekonoma Lukáše Kovandy je nižší zájem o cestování hromadnou dopravou způsobený částečně tím, že se někteří lidé ještě úplně nevrátili do běžného provozu a do zaměstnání dojíždějí jen některé dny v týdnu. „Je možné, že se situace už nikdy nevrátí do kolejí před pandemií, protože část lidí zůstane na home office nebo na kombinované variantě. Tedy část týdne doma, část v zaměstnání,“ uvedl.

Dopravci budou podle něj muset na novou situaci zareagovat. „A nebude to příznivé pro cestující. Buď se zvýší cena jízdného, nebo budou některé spoje vyřazovány, zůstane jich méně a sníží se komfort lidí,“ tvrdí ekonom.

Do vozů městské hromadné dopravy v Brně se stále nevrátili všichni cestující.Do vozů městské hromadné dopravy v Brně se stále nevrátili všichni cestující.Zdroj: Infografika: Deník/Markéta Evjáková