Podle náměstka primátora Roberta Kotziana je to jen další zbytečné zdržování. „To, že srovnání variant bude až příští rok, je nepřiměřeně pozdě. Zvláště pokud se jedná o věc, která je už víckrát vyhodnocená a město o ní rozhodlo," podotkl Kotzian.

Správa železniční dopravní cesty doposud nesdělila, v jaké fázi posuzování je. Na dotazy Deníku Rovnost týden nereagovala. Nevyjádřila se ani ke kritice ze strany vedení města.

Naopak odpůrci přesunu nádraží jsou spokojení. „Za dopracování jsme rádi," řekl Matěj Hollan z koalice Nádraží v centru. Ten naopak s procesem posuzování návrhu nemá problém. „Kdybychom měli informace, že je nějak zmanipulované, určitě se ozveme. Nic takového ale nevíme, takže nemáme důvod železničářům nevěřit," podotkl Hollan.

Příslib, že se železničáři při přestavbě železničního uzlu budou řídit výsledky zpracovávané studie doposud aktivisté nemají. „Jestli výsledky přijmou, to už je politika. My budeme rádi, když vznikne. A ať už konstatuje cokoliv, bude dobré, když se na tom shodneme," řekl Hollan.

Ovšem ani pokud studie prokáže větší výhodnost odsunuté varianty, nebude koalice Nádraží v centru zcela ustupovat. „Hodnotí železniční stránku věci. Pokud potvrdí, že je odsun lepší, a pokud to bude kvalitní studie, musíme to uznat. Stále tu ale zůstává urbanismus a docházková vzdálenost. V tom se nic nemění," upozornil Hollan.

Vedení města naopak stále prosazuje odsunutou variantu. „Je ekologičtější, levnější, lepší dopravně i urbanisticky," je přesvědčený náměstek Kotzian.

Přestavba brněnského železničního uzlu doposud nemá ani platné územní rozhodnutí. Podle Kotziana se ovšem v tomto ohledu blýská na lepší časy. „Jsem přesvědčený, že ho dostaneme za jeden či dva měsíce," řekl náměstek.

Připomněl, že městu se na konci minulého roku podařilo prosadit přestavbu železničního uzlu mezi prioritní evropské projekty. A tím mu otevřít cestu k zisku miliard z evropských fondů.

Podle Kotziana je to nebývalý úspěch. „Není obvyklé, aby se podařilo reprezentaci města velikosti Brna takto prosadit svoje zájmy. Vedle uzlu se to podařilo i s modernizací tratě z Brna do Přerova," řekl Kotzian. Za Brno v Bruselu lobovala najatá firma bývalého eurokomisaře Pavla Teličky. Dostala za to 1,2 milionu korun. Právě na evropské peníze čeká ministerstvo dopravy, které bude mít v otázce brněnského nádraží poslední slovo. „S modernizací průjezdu železničním uzlem a osobním nádražím počítáme pro programové období mezi roky 2014 a 2020. Bohužel ale v tuto chvíli nemáme k dispozici bližší informace," konstatoval mluvčí ministerstva Roman Kluzák.

přesun nádraží
2004 v nezávazném referendu Brňané hlasovali pro nádraží v centru
2008 soud zrušil územní rozhodnutí pro odsunuté nádraží
2010 nádraží opět dostalo územní rozhodnutí
2011 magistrát zrušil územní rozhodnutí, odpůrci představili novou studii nádraží v centru
2012 ministerstvo dopravy rozhodlo, že posoudí, která varianta je výhodnější