Návrh, který ve středu odsouhlasila rada města musí ještě příští týden na svém zasedání posvětit brněnské zastupitelstvo. „Ukončit naše fungování ve firmě jsme se rozhodli kvůli tomu, že spolupráce se soukromým investorem dlouhodobě nefungovala,” řekl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Stavba garáží v Panenské ulici měla začít už v roce 2009, stavět se však vůbec nezačalo a kvůli sporům s vlastníky okolních pozemků brněnský magistrát zrušil v prosinci loňského roku stavební povolení.

Kotzian sdělil, že za akcie dostanou stejnou částku, jakou do nich v roce 2005 vložili. „Je to asi milion šest set tisíc,” uvedl Kotzian.

Vyjádření předsedy představenstva firmy Parking CZ, která vlastní zbylé dvě třetiny Brno Parkingu se ve středu redaktorům Brněnského deníku Rovnosti nepodařilo sehnat. Roman Minarovič měl celý den vypnutý telefon.

Podle předsedy představenstva společnosti Brněnské komunikace, která má parkování ve města na starosti, Petra Kratochvíla je obchod pro Brno výhodný. „Město prodává svoje akcie za nominální hodnotu a zároveň kupuje jeden pro stavbu potřebný pozemek. Částky jsou prakticky vyrovnané,“ uvedl Kratochvíl.

Přímo Brněnské komunikace zaplatí Brno Parkingu ještě šest milionů korun za odkoupení dokumentace. „Udělali jsme revizi všech položek v původním projektu a vybrali ty nezbytně nutné. Největší částku platíme za archeologický průzkum. Ten stál dva miliony a osm set tisíc korun. Platili jsme také za inženýrské činnosti,“ uvedl Kratochvíl.

Dodal, že za dokumentaci požadoval Brno-Parking původně dvacet milionů. „Srazit to na šest milionů byl husarský kousek,“ řekl předseda.

Celý projekt Brněnské komunikace odkupovat nechtěly. „Nedovolili jsme si koupit nic navíc oproti tomu, co opravdu potřebujeme,“ řekl Kratochvíl.

Brněnské komunikace už také připravily návrh, jak zaplatit dva parkovací domy jejichž stavba je nejblíže. Tedy dům v Kopečné za 64 milionů a dům v Panenské za 195 milionů. „Město Brno zaplatí jen pětatřicet procent. Zbytek získáme my. Patrně úvěrem z banky,“ prozradil Kratochvíl.

Ekonom ze společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský si myslí, že platit stavbu parkovacích domů z půjček nemusí být špatný nápad. „Brno má s parkovacími místy dlouhodobě problém. Nová stání jsou ve veřejném zájmu. Navíc lze očekávat, že provoz parkovacích domů nebude vyloženě ztrátový, takže by se mohli časem zaplatit,” řekl Moravanský.

Alespoň částečně zmírnit neutěšenou situaci s parkováním ve městě chtějí Brněnské komunikace pomocí nové webové aplikace. „Lidé, hledající, kde zaparkovat můžou pomocí mobilu s přístupem na internet na našich stránkách jednoduše zjistit, kde jsou volná parkovací místa a rovnou se k nim nechat navigovat,” sdělila mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová. Aplikace kromě této funkce nabídne i informace o stavu dopravy či záznamy z dopravních kamer v Brně.

MICHAL FILÍPEK
PETR JEŘÁBEK