Dlouho odkládané přeložení tramvajových kolejí z Dornychu do ulice Plotní a s ním spojené úpravy silnic v obou ulicích jsou letos konečně na dohled uskutečnění. Nultá etapa projektu nazvaného Tramvaj Plotní začne v červnu bouráním více než třiceti domů, které stojí v cestě. Město za něj zaplatí 263 milionů korun. Rozhodli o tom brněnští radní. Tramvaj novou trasou má podle plánů vyjet v roce 2016.

„V takzvané nulté etapě je potřeba především připravit prostor pro stavbu. Kromě demolice domů v ní také zrekonstruujeme kanalizaci u Komárovského nábřeží. Připojíme ji na plánovanou retenční nádrž v Jeneweinově ulici,“ uvedl brněnský primátor Roman Onderka.

Při bourání domů nebude mít město problém s hledáním náhradního bydlení pro jejich obyvatele. Domy jsou totiž opuštěné už zhruba dva roky. Právě kvůli přestavbě Plotní a Dornychu z nich brněnští radní nechali lidi vystěhovat do náhradního bydlení už v roce 2008.

Ačkoliv několik rodin proti odsunu zpočátku protestovalo, ostatní naopak únik ze zdevastovaných staveb vítali. „Starý byt jsem měl vlhký a plesnivý. Můj syn se toho nadýchal a už od malička je nemocný stejně jako manželka. Proto pro nás bylo stěhování darem od Boha,“ řekl před dvěma roky Rovnosti například Vojtěch Husar.

Čtyři roky na demolici

Firma D.I.S., která bude domy strhávat, má na svoji práci čtyři roky. Zda ji nestihne dříve není jisté, oba ředitelé společnosti totiž včera byli mimo Brno a redaktoři Rovnosti je nezastihli.

Podle primátora Onderky je Tramvaj Plotní jeden z klíčových projektů, které přispějí ke vzniku Jižního centra. „Tuto novou brněnskou čtvrť připravují odborníci tak, aby byla plnohodnotným územím, jež bude sloužit Brňanům i návštěvníkům našeho města. Využijeme tak skutečnost, že přímo u historického středu máme desítky hektarů nevyužitých a nezastavěných pozemků,“ upozornil Onderka.

Přesun kolejí z Dornychu ovšem pomůže i komfortnějšímu cestování na jih Brna, především do Komárova. „Plotní bude v podstatě uzavřená soukromé dopravě. Pojedou v ní jen tramvaje, dopravní obsluha a jinak poslouží především chodcům. Naopak v Dornychu vyroste čtyřproudová silnice. To omezí kolony, které se tu tvoří,“ liboval si starosta městské části Brno-jih Josef Haluza.

Přesunutí kolejí vítají i obyvatelé městské části. „Než jet tramvají ze středu města do Komárova, vyplatí se mi víc prokličkovat cestu na kole. Tramvaj totiž neustále stojí buď na semaforech, nebo v zácpách. Pokud bude mít vlastní cestu, jen to uvítám,“ řekl Radek Štěpánek.

S jeho slovy souhlasí mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. „Tramvaj do Komárova je pro nás velmi důležitá dopravní spojka. Využívají ji lidé z bytů a domů v této čtvrti i ti, kteří tam pracují. Přesunutí výrazně zlepší dopravní obslužnost území,“ uvedla Pohanová.

PETR JEŘÁBEK
MARIJA NOBILISOVÁ