Rozepře mezi dvěma městskými částmi se rozhořela na severu Brna. Řečkovice a Mokrá Hora totiž zásadně odmítají další bytovou výstavbu i nové domky v sousedních Jehnicích. Bojí se totiž neúnosného nárůstu dopravy v Tumaňanově ulici. Jinudy se totiž z Brna do Jehnic jet nedá.

„Silnice v naší ulici není na takovou zátěž stavěná. Už nyní je to tu s dopravou hrozné. V domech u silnice dokonce kvůli ní praskají zdi. Samozřejmě přeji lidem v Jehnicích pěkné bydlení. Jenže u každého rodinného domku stojí tři auta a není možné, aby všechna jezdila okolo nás,“ posteskla si jedna z obyvatelek Tumaňanovy ulice v Mokré Hoře Pavla Nekulová.

Jiná žena z postižené ulice, která si nepřála uvést jméno, upozornila i na další nepříjemnost spojenou s dopravou. „Nejvíce nás trápí hluk projíždějících aut. Myslím, že další výstavby už je docela dost,“ zdůraznila žena.

Podle přání občanů se zachovali i zastupitelé městské části. Na svém zasedání schválili jednoznačný nesouhlas se zavedením dalších domů v Jehnicích do připravovaného brněnského územního plánu. „Jako jiné městské části máme právo se k novému územnímu plánu vyjadřovat. Využili jsme jej. Domky místních tam stojí přímo na okraji silnice. Trpí především hlukem,“ upozornil řečkovický místostarosta Marek Viskot.

Kolony a hluk

Dodal přitom, že Řečkovice a Mokrá Hora mají v tomto případě jen hlas poradní. „Konečné rozhodnutí bude na brněnském zastupitelstvu,“ upozornil Viskot.

Pokud ovšem dá takzvané velké zastupitelstvo za pravdu Mokrohorským, uškodí Jehnicím. Ty změnou územního plánu hodlají dokončit rozvoj obce. „Postavíme dvaapadesát rodinných domů a jednu bytovku s osmnácti startovacími byty. Tím dostavba Jehnic končí,“ nastínil jehnický starosta Václav Šicha.

Podle něj se tímto krokem zvedne počet obyvatel městské části z necelých jedenácti stovek lidí na patnáct set. „Původně jsme přitom plánovali, že budeme mít dva a půl tisíce obyvatel,“ připomněl Šicha. Zároveň odmítl obavy lidí z Mokré Hory. „Máme všechny posudky kladné, nechali jsme vypracovat i studii hluku. Všechno je v pořádku. Podle silničářů je cesta z Mokré Hory postavená na zátěž zhruba dvaadvaceti tisíc aut denně. Toho ani zdaleka nedosáhneme,“ ujistil Šicha.

Protesty sousední městské části ho mrzí. „Respektuji názor Řečkovic a Mokré Hory. Je ale škoda, že si v Brně vzájemně blokujeme rozvoj,“ povzdychl si Šicha. Naznačil přitom, že někteří řečkovičtí politici chtějí z rozvoje Jehnic udělat předvolební kampaň.

To ovšem odmítá řečkovický starosta Ladislav Filipi. „Usnesení zastupitelstva byl důkaz vědomí, že je třeba ochraňovat naše občany. Stejný názor máme už dva roky, takže nemůže být řeč o předvolebním boji,“ prohlásil Filipi.

Upozornil ještě, že problematickou silnici nezatěžuje jen doprava z Jehnic. „Je to i cesta na sever od Brna do České na Kuřim a do Vranova. Při dalším zatížení se stane, že ve špičce se Tumaňanovou potáhne souvislá kolona aut. Jehnice se tak budou rozvíjet na náš úkor,“ zdůraznil Filipi.