„Kromě cestujících, kteří se svezli trolejbusy a autobusy, byly ulice lemované dalšími stovkami lidí. Odhadli jsme, že akce se jich celkově zúčastnilo kolem pěti tisíc," vyčíslil dopravní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.

Poničenou dlažbu v centru Brna čeká oprava. Místem tak nebudou jezdit šaliny.
Prázdninové výluky v Brně: centrum bez šalin, linka 4 skončí na Tomkově náměstí

Rozlučkové jízdy byly zpoplatněné, část výtěžku z této akce putovalo symbolicky Lize vozíčkářů. Zástupci dopravce šek předali členům této neziskové organizace tento týden. Jednalo se o částku 73 200 korun. „Nechť vám to slouží k tomu, co potřebujete. K novým vozíkům či technologiím," řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Podle mluvčí Sdružení dopravních podniků Lindy Hailichové mělo všech dvaadvacet členů sdružení, tedy největší provozovatelé městské hromadné dopravy v České republice, ke konci loňského roku devětadevadesát procent nízkopodlažních autobusů. „Souvisí to s nejjednodušší obměnou vozového parku, protože autobusy jsou oproti ostatním typům vozů nejlevnější. Průměrné stáří autobusů našich členských dopravních podniků je 7,3 roku," zmínila Hailichová.

Rozlučkovou jízdu s trolejbusy Škoda 14Tr, 15Tr a autobusem Karosa B961 uspořádal v neděli dopravní podnik v Brně.
Loučení s vyřazenými trolejbusy v Brně: naposledy se jimi svezly davy lidí

Prakticky ve všech systémech městské hromadné dopravy ve velkých městech už tedy jezdí téměř výhradně nízkopodlažní autobusy. „U elektrobusů je sto procent vozů nízkopodlažních, jejich průměrné stáří je 3,3 roku," uvedla Hailichová.

Zdroj: Deník/Michal Hrabal

Dopravní podniky ve velkých městech mají také už pouze pár trolejbusů s nástupem přes schody. Ke konci minulého roku bylo nízkopodlažních 94,5 procenta. Jejich průměrné stáří je skoro jedenáct roků.

Policie ukázala vážnou nehodu, při které došlo ke srážce osobního auta a dítěte.
VIDEO: Kousek od tragédie na Brněnsku. Policie ukázala, jak auto srazilo dítě

Obnova tramvajových vozových parků je podle Hailichové složitější. Jejich pořizovací cena je vyšší. „Proto celorepublikový průměr u tramvají je 59,7 procent nízkopodlažních, průměrné stáří tramvají v České republice je šestnáct let. Z hlediska bezbariérovosti je na tom u tramvají nejlépe Dopravní podnik Ostrava a Plzeňské městské dopravní podniky s dvaaosmdesáti procenty," přiblížila mluvčí.

V Brně je podle Doležalové v současné době nízkopodlažních více než sedmašedesát procent vozů z celkového počtu tramvají.