VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Milady Horákové: oprava až za rok

Brno /INFOGRAFIKA/ - Opravy ulice Milady Horákové plánované na letošek se odkládají. Podobně jsou na tom kvůli nedostatku peněz i další ulice.

13.3.2011 2
SDÍLEJ:

Ulice Milady Horákové - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Minská, Horova, Veveří nebo Milady Horákové. Tyto brněnské ulice mají rozdílná jména, spojuje je však havarijní stav tramvajových kolejí a silnic kolem nich. Společné mají i to, že na opravy si ještě počkají. Ty jsou sice v plánu dopravního podniku i města Brna, ale chybí na ně peníze.

Například rekonstrukce ulice Milady Horákové měla začít už letos. Kvůli hospodářské krizi se zahájení prací přesouvá až do druhé poloviny příštího roku. „V loňském roce byl totiž příjem do rozpočtu města Brna nižší, než se předpokládalo,“ zdůvodnil odsun rekonstrukce kolejí v této ulici vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko. Podle něj se musí s posunem plánovaných oprav počítat i u dalších ulic.

V kritickém stavu jsou v Brně dvě tratě, a to úsek mezi zastávkou Krematorium a Dunajská v Bohunicích a část trati na Dornychu u Úzké. Špatný stav kolejí tam poznají i cestující. „Dost to drncá kolem Ústředního hřbitova. Tam se tramvaj pohupuje ze strany na stranu. Zatím jsem naštěstí nespadl,“ popsal cestování do Bohunic důchodce Josef Hos.

Letos se nejen on dočká zlepšení. „Na úseku mezi zastávkou Celní a Krematorium se začne pracovat v nejbližších dnech. O prázdninách nás pak nejspíš čeká oprava kolejí mezi smyčkami Švermova a Starý Lískovec, která bude stát asi sedmnáct milionů korun,“ informovala mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová s tím, že na seznamu je dalších patnáct špatných úseků. Odhadované náklady na jejich rekonstrukci přesahují půl miliardy korun.

Dornych bez zásahu

Loni přitom firma do oprav tramvajových tratí investovala necelých čtyřicet milionů. „Zaměřujeme se hlavně na úseky, které je potřeba nutně vyměnit. V minulých letech to bylo například v ulici Dornych,“ uvedla Škrancová.

Jenže právě tam je část trati od zastávky Úzká po bývalé škrobárny nejhorší v Brně. S její opravou se ovšem nepočítá „Žádnou větší rekonstrukci tam neplánujeme. Podle původních plánů už totiž měla být hotová přeložka kolejí do Plotní ulice. Stále s ní počítáme, a nechceme proto do kolejí v Dornychu investovat,“ vysvětlila Škrancová.

Projekt přesunu trati do Plotní začal teprve loni na podzim. A podle optimistických odhadů vyjedou tramvaje po nových kolejích nejdříve za šest let. Podle Škrancové se však lidé nemusejí bát, že tramvaj Dornychem neprojede. „Pokud bude trať na některých místech nebezpečná, samozřejmě ji opravíme,“ upozornila Škrancová.

Stav kolejí má podle ní dopravní podnik pod kontrolou. Každý den jsou v terénu dvě dvojice techniků, kteří tratě kontrolují. „Pokud zjistí poruchu, snažíme se ji ihned odstranit. Když je poškození velké, zadáme opravu specializované firmě,“ vysvětlila Škrancová s tím, že loni řešil dopravní podnik přes sedmnáct set závad.

#nahled|https://g.denik.cz/50/4a/infografika_koleje_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/50/4a/infografika_koleje.jpg|Kde jsou koleje v Brně v nejhorším stavu?#

Opravu Minské brzdí tunely

Cestující drkotající zuby a soupravy pohybující se rychlostí staré želvy. Tramvajové trati v Brně jsou často ve velmi špatném stavu. Jejich opravy brzdí nejen málo peněz, ale i fakt, že mnoho ulic čeká kompletní rekonstrukce. Než se opraví kanalizace a další sítě, je podle magistrátu zbytečné opravovat tramvajové pásy.

Na kompletní rekonstrukci čekají například ulice Minská a Horova v Žabovřeskách. Začátek jejich oprav ale závisí na dokončení Dobrovského tunelů. Silnice v této městské části jsou totiž součástí objízdné trasy staveniště. „Opravu ulic včetně všech inženýrských sítí, silnice, tramvajových tratí i nástupních ostrůvků a chodníků plánujeme na příští rok. Kvůli tunelům se to může ještě změnit,“ uvedl vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Jediná možnost

Situace je kritická i podle starosty Žabovřesk Marka Šlapala. „Silnice se může klidně propadnout. Pak to bude velký problém. Těžko říct, kudy doprava povede. Pevně doufám, že se tunely co nejdříve dokončí,“ řekl Šlapal. Stavba ale v tuto chvíli stojí. Loni totiž pražský soud zrušil Dobrovského tunelům stavební povolení. Teď se čeká, až nabude právní moci nové.

Dobrovského tunely ale nejsou jedinou velkou dopravní stavbou, kvůli které se odkládaly menší opravy ve městě. Kvůli práci na dálničním přivaděči v brněnských Heršpicích se dva roky čekalo na opravu kamenného mostu přes řeku Svratku, který spojuje ulice Vídeňskou a Poříčí. Obnovy asi za patnáct milionů se dočká letos o prázdninách. „Zrušíme chodník pro pěší, kteří se přes řeku nově dostanou pouze po lávce, a rozšíříme silnici o jeden jízdní pruh. Opravíme samozřejmě i tramvajové koleje,“ upozornil Bielko.

Dokud nenajde město peníze na opravy tramvajových tratí, musí se řidiči dopravního podniku smířit s omezeními. „Především ve středu města je nutné dodržovat limity hluku. Po desáté hodině večer tam na špatných kolejích jezdí tramvaje pomaleji,“ podotkla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Špatný stav kolejí a silnic vadí i řidičům a lidem bydlícím v okolí tratí. Kvůli velkému hluku způsobenému uvolněnými panely podél kolejí nedávno protestovali obyvatelé Merhautovy ulice. „Výšková nerovnost panelů a lomů kolejnic patří k nejčastějším závadám. Při průjezdu tramvají se panely chvějí a způsobují větší hluk, než když jsou pevně ukotvené,“ potvrdila Škrancová. Dodala, že na údržbu tratí dal dopravní podnik v loňském roce asi devadesát milionů korun.

HELENA ČTVRTEČKOVÁ
PETR JEŘÁBEK

13.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Černý led v kopci může způsobit, že auta kloužou zcela neovladatelně.
AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Náměstek primátora Martin Ander spolu s dalšími účastníky slavnostně pokřtil knihu Dějiny Brna v Křišťálovém sále na Staré radnici.
30

Pokřtili šestý díl Dějin Brna. Historii v něm najdou obce připojené k Brnu

Týraných důchodců výrazně přibývá. Trápí je mladší manželky

Brno – Staršího muže si vyhlédla na psychiatrickém oddělení nemocnice. Provdala se za něj a vzala si ho do domácí péče. Zmateného důchodce pak začala jeho mladá manželka obírat o peníze. Když na ni převedl majetek, rozvedla se s ním. Tři podobné případy řeší jihomoravští policisté.

AKTUALIZOVÁNO

V Dominikánské ulici se propadla část silnice. Řidiči musí Veselou

Brno /FOTOGALERIE/ – Změnit trasu musí řidiči, kteří si to v pátek namíří přes Dominikánskou ulici v Brně. Kvůli díře v silnici je ulice uzavřená od zhruba jedné hodiny odpoledne. Auta ji objíždí Veselou ulicí, kterou strážníci mimořádně zprovoznili v obou směrech.

AKTUALIZOVÁNO

Ústavní soud EET nezrušil. Část zákona ale škrtl

/ANKETA/ Zrušit celý zákon o elektronické evindenci tržeb, nebo jen proškrtat? Po dnešním vyjádření Ústavního soudu už je jasno. Ten se rozhodl s platností od konce února 2018 škrtnout některé paragrafy o EET, které se týkají bezhotovostních plateb a e-shopů. Ústavní soud rovněž zrušil plánovaný náběh třetí a čtvrté vlny EET.

Pojištění dětí? Jde o nadstandard, důležitější je pojištění rodičů

Odpověď na otázku, zda se může vyplatit pojištění dítěte, dávají podle finančního poradce společnosti Partners Václava Valáška příklady z praxe. Dětské pojištění dává smysl především za podmínky pojištění vážných zdravotních komplikací, jako jsou trvalé následky úrazu nebo diagnóza závažného onemocnění.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT