Černovický úsek začne za křížením s Líšeňskou ulicí, následně povede po trase stávající silnice II/373 kolem Zetoru a spalovny odpadů Sako. Současnou křižovatku Jedovnické a Bělohorské ulice nahradí mimoúrovňové křížení Bělohorská, jež umožní průjezd ze severní strany městského okruhu. „Ostravská radiála naváže na mimoúrovňovou křižovatku Líšeňská, která je součástí stavby I/42 Brno Velký městský okruh Vinohrady. Tyto dvě stavby spojí jižní a severní okraj města a umožní plynulou dopravu k dálnici D1 ve směru na Ostravu a opačným směrem na Svitavy,“ popsala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Záběry z dronu ukazují z výšky stavbu velkého městského okruhu Žabovřeská.
Stavba VMO na Žabovřeské v Brně pohledem z dronu: uvidíte tunel i galerii

Velký městský okruh: Ostravská radiála

* Úsek dlouhý přes dva a půl kilometru zahrne tři mimoúrovňové křižovatky.
* Součástí bude stometrový tunel pod Olomouckou ulicí.
* Cílem je odvedení dopravy z frekventované Gajdošovy a Svatoplukovy ulice v brněnských Židenicích.
* Začátek stavby naplánovali silničáři za čtyři roky, nyní čekají na územní rozhodnutí.
* Hotovo má být za sedm let, náklady se podle předběžných odhadů vyšplhají na necelé čtyři miliardy korun.

Po Bělohorské ulici projedou řidiči ve dvou pruzích v každém směru, trasa bude pokračovat křížením nazvaným Ostravská radiála. V brněnské dopravní situaci vytvoří klíčovou úlohu. „Uzel zabezpečí napojení území či městských částí na vyšší komunikační systém nebo následné propojení do centrálních oblastí města. Odvedením dopravy na okruh se výrazně zlepší doprava v dnes exponovaných částech Brna“ doplnila Trubelíková.

Přesun provozu na východní část Velkého městského okruhu uleví především obyvatelům brněnských Židenic. V současné době využívají řidiči zejména most v ulici Otakara Ševčíka, směrem do Králova Pole poté pokračují přes Gajdošovu a Svatoplukovu ulici. „Těšíme se, až se začne s výstavbou. Pokud vím, je nyní Gajdošova jednou z nejfrekventovanějších silnic v Jihomoravském kraji. Život lidem usnadní nejen méně hluku, ale i nižší prašnost,“ podotkl pro Deník Rovnost židenický starosta Aleš Mrázek.

Za mimoúrovňovou křižovatkou Ostravská radiála naváže úsek estakádou přes tramvajovou a železniční trať, následně bude pokračovat stometrovým tunelem pod Olomouckou ulicí. Projekt obsáhne také výstavbu cyklostezek, úpravu silnice I/50 a přeložky na silnicích II/373 a II/374. Směrem k jižní části Brna bude pokračovat mimoúrovňovou křižovatkou Průmyslová a radiálou, tedy rychlostní silnicí připojující okruh k dálnicím, která Velký městský okruh spojí s Černovickou terasou. „Jakákoliv změna, která sníží frekvenci aut, bude pro Černovice přínosná,“ okomentovala záměr tamní starostka Petra Quittová.

Mezi panelovými domy na Staré osadě v brněnských Židenicích zasadili pracovníci přes osmdesát nových stromů. Jde o náhradní výsadbu za dřeviny pokácené kvůli stavbě částí velkého městského okruhu Tomkovo náměstí a Rokytova.
Náhrada kvůli stavbě VMO v Brně: mezi paneláky na Staré osadě se to nově zelená

Ostravská radiála skončí za mostem přes Havraní ulici. Souhlasné stanovisko s vyhodnocením vlivu na životní prostředí v úseku od vinohradského tunelu po dálnici D1 vydal krajský úřad před třemi lety. Záměr projektu schválilo ministerstvo dopravy v červnu 2020, nyní státní silničáři usilují o vydání územního rozhodnutí. „Tohle řešení ulehčí dopravě nejen v přilehlých Černovicích, ale v celém městě. Provoz bude výrazně plynulejší,“ poznamenal radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Ne všichni Brňané však s velkou výstavbou souhlasí. „Jestli si někdo myslí, že stavbou okruhu auta sama zmizí, tak se bohužel mýlí. Pokud se řidiči nezačnou omezovat, bude jich přibývat. Gajdošova se musí zúžit, teprve tehdy na ní bude aut méně. To by ovšem fungovalo i bez okruhu,“ zkritizoval projekt třeba Brňan Richard Mach. Začátek stavby je v plánu za čtyři roky, hotovo má být v roce 2029. Předpokládaná cena zatím převyšuje tři a půl miliardy korun bez daně, financování si Ředitelství silnic a dálnic rozdělí s Brnem.