Stavba Dobrovského tunelů v brněnském Králově Poli sice minulý měsíc přišla o stavební povolení. Pokračovat ale bude dál, rozhodl se právní tým ministerstva dopravy. Projekt, který má dopravnímu provozu v Brně výrazně ulehčit, podle kritiků obyvatele okolní zástavby vystaví nepřiměřenému hluku. Očekávali, že ministerstvo dá výstavbě tunelů načas červenou. A nejprve vyřeší jejich připomínky. Vedení resortu se ale rozhodlo naopak.

Posudky, které ministerstvo dopravy dříve vypracovalo, teď přepracuje. Práce na projektu, který je jedním z hlavních pilířů velkého městského okruhu, to ale nezastaví. „Budeme se snažit hlukové limity lépe a podložit podrobnějšími argumenty. A stanovit nové postupy, které je možné použít,“ vyjádřil se mluvčí resortu Jakub Ptačinský pro Českou televizi, která o verdiktu ministerstva dopravy včera informovala.

Zástupce sdružení Velký městský okruh takové rozhodnutí pobouřilo. „Je to neuvěřitelný výsměch. Ministerstvo po lidech chce, aby dodržovali zákony. Ale pak se klidně usnese, že bude pokračovat ve stavbě, která nemá platné stavební povolení. Kterákoliv jiná stavební společnost by za něco takového dostala pokutu,“ zlobil se předseda Velkého městského okruhu Karel Štěpaník.

Občanské sdružení, které vede, se už před třemi lety proti projektu ohradilo žalobou. Odpůrci projektu jsou přesvědčení o tom, že současná podoba významné dopravní stavby nevyhoví nárokům na hlukové limity. A po dokončení budou v nezdravých podmínkách žít obyvatelé osmi ulic v okolí západního portálu Dobrovského tunelů.

„Krajský úřad se při vydávání stavebního k našim námitkám postavil tak, že tunely napřed zprovozníme, a pak uvidíme, jak to s tím hlukem bude vážné. Tento verdikt pak potvrdilo i ministerstvo dopravy, takže jsme se mohli bránit už jen soudní cestou,“ vysvětlil už dříve Štěpaník důvody sepsání žaloby.

Sdružení, které ji podalo, nakonec uspělo. Pražský městský soud dal některým výhradám kritiků projektu za pravdu. A stavební povolení na počátku listopadu zrušil.

Už podruhé. O stavební povolení Dobrovského tunely přišly už kvůli připomínkám sdružení Děti země, které je posledních šest let jedním z účastníků stavebního řízení. Miroslava Patrika, který je šéfem sdružení, nové rozhodnutí ministerstva nepřekvapilo. Podle něj se spoléhá na jiný právní výklad, než kritici současné podoby stavby. „Vzhledem k tomu, že projekt nemá stavební povolení, mělo by jej podle zákona úplně zastavit,“ konstatoval Patrik.

Teprve pak se podle něj ministerští úředníci mohou pokusit o doplnění podkladů a požádat o dodatečné stavební povolení. „Že se projekt nezastaví, jsem čekal. Pokud ministerstvo bude dělat nezákonnosti, můžeme se proti nim ohradit. Ale až když k nim skutečně dojde,“ poznamenal Patrik.

Mnoho lidí si přitom rychlé dokončení Dobrovského tunelů, které mají být hotové za pět let, naopak přeje. „Kdo se zastane nás z okolí dolních Žabovřesk? Už čtyři roky musíme polykat prach ze stavby a jezdit do města po tankodromu zvaném Minská a Horova,“ poznamenal na webu Deníku Rovnost například jeden ze čtenářů.

Úplné zastavení stavby za bezmála za sedm miliard korun ale nejspíš nehrozí. Ministr dopravy Vít Bárta při své návštěvě Brna potvrdil, že resort projekt řadí mezi své priority.