Ministerstvo zamítlo žádost brněnského magistrátu o zákaz provozu všech lodí se spalovacím motorem na přehradě. „Pokud zájemce splní zákonné podmínky, může veřejnou lodní dopravu provozovat. V tomto smyslu jsme odpověděli i na brněnskou žádost," sdělil Brněnskému deníku Rovnost mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Zákaz spalovacích motorů na přehradě tak platí stále jen pro soukromá plavidla.

Představitelé města požádali o rozšíření omezení na začátku roku. Krátce po té, co společnost Lodní doprava Vranov vyhlásila svůj zájem rozšířit svoje podnikání i na Brno.

S rozhodnutím ministerstva spokojení nejsou. „Stále jsme proti. Brno by mělo dělat vše pro to, aby lodě se spalovacím motorem na přehradě nebyly. V létě tam vznikly další dvě půjčovny elektrolodí a plavidel tak je na přehradě tolik, že si nedokážu představit, že se tam bude prohánět ještě další velká," prohlásil náměstek primátora pro životní prostředí Ladislav Macek.

Upozornil přitom, že hlavním účelem žádosti bylo udržení přehrady čisté po té, co ji vodohospodáři za 144 milionů korun zrevitalizovali. „Nevím, jak by se mohla vlézt na přehradu další přístaviště. A jak se tam bude dovážet a skladovat nafta," zdůraznil.

Přiznal při tom, že město ale už nemá na záměr soukromníka vliv. „Nemůžeme mu nijak zabránit. Jen doufám, že se nepovede," řekl Macek.

V podobné pozici je také radnice Bystrce. „Takovou věc na radnici vůbec neřešíme. Ale osobně si myslím, že se do přehrady investovalo tolik peněz, že není moudré, aby se kvůli zisku soukromníka ustupovalo od elektrických lodí," řekl místostarosta městské části Tomáš Přibislavský.

Majitel společnosti Dalibor Dufek je naopak s rozhodnutím ministerstva spokojený. „Je to pro nás pozitivní. Do konce roku si chceme na Brněnské přehradě zajistit místo. Pozemky je ochotné nám pronajmout Povodí Moravy. Pokud doložíme, kudy loď na vodu dostaneme. Máme rozplánováno několik možností," řekl Dufek.

Podle něj nyní bude záležet na rychlosti jednání. „Pokud je do konce roku ukončíme, můžeme s jednou lodí začít jezdit už příští sezónu. Pokud se ale jednání protáhnou do jara, musíme záměr ještě odložit. Nějaký čas totiž zabere i výroba lodi," podotkl.

Odmítl přitom, že jeho loď bude přehradu znečišťovat. „Stavba lodí se řídí přísnými pravidly. Je stále pod dozorem. Motory musí splňovat nejpřísnější předpisy. Pokud dojde k problému, je lepší dvě stě litrů nafty, než sto baterií," ujistil.

Lidé mají názory rozdílné. Vedle odmítavých se objevují i pozitivní hlasy. „Myslím, že nová loď nebude prostředí škodit, musí dodržet předpisy. Bude to dobrá konkurence dopravnímu podniku. Líbilo by se mi, kdyby ji provozovatel pojmenoval po zachráncích přehrady Františku Šikulovi a Ladislavu Dolníčkovi," řekl třeba chatař Lubomír Strážnický.

Dopravní podnik se prozatím konkurence nebojí. „Máme mnohem větší flotilu a tím pádem i větší rozsah služeb. Navíc jsou naše lodě zařazeny do systému brněnské hromadné dopravy. Podnikatele tak nepovažujeme za konkurenci," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Oproti soukromníkovi si dopravní podnik věří i přesto, že letos jeho lodě zažily chudou sezónu. „Loděmi zatím jelo kolem sto padesáti tisíc lidí. Do konce sezóny to bude tak sto sedmdesát tisíc. To je o padesát tisíc lidí méně, než loni. Přičítáme to deštivému květnu a červnu a příliš horkému srpnu," sdělila mluvčí.