Podle Lenky Gottwaldové, která pracuje v brněnském obchodě Zdravý život, lidé chtějí nakupovat nejčastěji sezonní potraviny. „Protože je nyní zima, jsou to věci, které se dají uskladnit. Kořenová zelenina, dýně, občas něco málo z dovozu," vyjmenovala žena.

Zákazníků podle ní přibývá ve všech skupinách. „Chodí k nám například ekologicky zaměřené rodiny, dietáři, matky nakupující pro děti i lidé, kteří si k nám zaskočí pro nějakou zdravou svačinku. Všech je přitom stále více a více," poznamenala Gottwaldová.

Bez glutamátů

Zvýšený zájem o zdravý životní styl potvrdila i Romana Dolejšová z brněnského obchodu Bioapetit. „Zejména matky nebo nemocní lidé se chtějí vyhnout chemii v jídle, která může vyvolávat různé alergie. Čím dál častěji se zajímají o složení potravin, nechtějí ty s glutamátem a dalšími přísadami," popsala Dolejšová.

Na ovoce a zeleninu v bio-kvalitě nedá dopustit například Jana Ondrášková z Brna. Do specializovaných obchodů chodí asi dvakrát týdně. „Na ceně to sice člověk docela pozná, ale naštěstí i na kvalitě. Například banán z hypermarketu má planou chuť a skladuje se ještě nedozrálý. Když si koupím banán v kvalitě bio, chutná daleko výrazněji. Navíc si nechci do těla cpát chemikálie, kterými se ovoce a zelenina běžně pěchuje," podotkla.

Co jsou biopotraviny a kolik stojí?
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE!

Ve velkých městech, jako je Brno, se podle dietoložky Anety Jackowské zájem o zdravé stravování zvyšuje. „Přesto však bývá hlavním kritériem koupě cena. Ne kvalita nebo složení. Při nakupování bychom měli mít na paměti zlaté pravidlo jíst střídmě a kvalitně," doporučila dietoložka.

Podle ní se má výběr kvalitních surovin stát součástí každodenního života nejen u lidí, kteří chtějí zhubnout. Stejně tak pravidlo, že cena nemusí být vždy rozhodující. „Nejde o to, jestli nese potravina označení bio, ale o to, kolik například obsahuje jednoduchých cukrů a tuků. Po přepočítání na nutriční hodnotu nemusí totiž platit zažitá rovnice kvalitnější rovná se dražší," upozornila Jackowská.

Sledovat pečlivě složení potravin radí i prodavačka Gott-waldová. „Jistě, pro zákazníka je to mnohem náročnější, protože musí více přemýšlet. Oproti vaření z polotovarů a nakupování v hypermarketech toho domů najednou z obchodu přinese méně. Ale mnohem kvalitnějšího," dodala prodavačka.

Upozornila, že díky přechodu k biopotravinám lidé také častěji začnou vařit doma.

Důležitý původ

Biopotraviny začal kupovat například i Brňan Jan Pačes. „Nevyžaduju ovšem přímo nálepku bio, zajímá mě spíš původ a způsob chovu zvířat a zpracování masa a mléka. Ideálně pokud je potravina z nějakého ekologického zemědělství. Nakupuji maso, máslo, mléko, vejce, plus občas jogurty," řekl.

Kdo se chce o ekologickém zemědělství a nákupu biopotravin dozvědět více informací, může navštívit přednášku Ekologického centra Veronica. Koná se příští středu v Dobrovolnickém centru v Lužánkách.

Lidé se tam mimo jiné dozvědí informace o místních zemědělcích, od kterých si mohou objednávat jejich produkty. „Na akci se představí i program Podpořte svého sedláka, díky kterému se lidé mohou domluvit s konkrétní farmářskou rodinou," popsala Eva Vargová z dobrovolnického centra. Přednáška začíná v půl sedmé večer a vstup na ni je zdarma.

Lidé chtějí znát farmáře, ne logo, tvrdí majitel farmy

Brněnsko /ROZHOVOR/ - Majitel kozí farmy v Brusné na Brněnsku Josef Hanák prodává maso a mléko s označením bio už několik let. „Myslím, že pro zákazníky je důležitější, že znají svého farmáře, než to, že má nějaká potravina certifikované logo," říká Hanák.

Co všechno prodáváte?

Stěžejní je pro nás produkce kozího mléka, sýrů a masa. Pro naše výrobky jsme získali certifikát bio. Teď rozjíždíme i prodej vajíček.

Chcete získat certifikát i pro ně?

Asi ne. Už jsme si ověřili, že lidem na tom v současnosti tolik nesejde. Důležité je, že znají svého dodavatele a vědí, že jeho výrobky jsou kvalitní. Ještě před čtyřmi lety bylo razítko bio pro zákazníky to nejpodstatnější. Teď spíš chtějí znát původ zboží.

Jaký je váš typický zákazník?

Většinou zboží vozím do Brna, pro domácnosti a pro firmy, které je rozvážejí dál. Zákazníci jsou různorodí, prostě průřez brněnským obyvatelstvem. Loni v létě se mnou rozvážela dcera a divila se, že si zboží vyzvedávali úplně normální lidé, nejen takzvaní alternativci.

Roste zájem o vaše produkty?

Ano. I když se bavím se svými kolegy, tak je jasné, že poptávka dost převyšuje nabídku. Prodal bych i trojnásobek toho, co dnes.

Uvažujete o rozšíření své farmy?

Rád bych, ale je to docela složité. Pokud bych chtěl jen rozšířit pastviny pro svá zvířata, musel bych je nejdříve koupit. A pak čekat dva roky, než na ně kozy pustím. Podle pravidel pro udržení známky bio totiž jakákoli půda musí být čistá od jakékoli chemie. Právě to podle předpisů trvá dva roky.