Vodíková Toyota Mirai za každých deset tisíc kilometrů, které auto ujede, vyčistí 4,7 milionů litrů vzduchu, což je stejné množství, jaké spotřebuje dospělý člověk za jeden rok. Místo kouře z výfuku po dojezdu vypustí jen sklenici vody. „Oproti elektromobilům, které se nabíjejí hodiny, se plná nádrž tohoto auta naplní do pěti minut, výhodou je také dlouhý dojezd," uvedl Miroslav Malásek z BSAuto Brno, kde se akce konala.

Autobus poháněný vodíkem.
Budoucnost dopravy na vodík v Brně: už hledají první autobus na zapůjčení

V Brně využití vodíku plánují například v městské hromadné dopravě. „Nyní dokončujeme studii proveditelnosti umístění elektrolyzéru v rámci našeho provozu v městské části Maloměřice a Obřany, který by vodík vyráběl s využitím solární energie. V areálu nebo jeho sousedství by pak měla vzniknout plnička pro autobusy městské hromadné dopravy,“ informoval ředitel velkých projektů Tepláren Brno Jiří Šamánek.

Nevýhodou vozu na vodík je zatím dostatečně nevyvinutá infrastruktura České republiky. Například možnosti tankování jsou značně omezené. První vodíková čerpací stanice v republice vznikne do konce listopadu. Další nevýhodou je i vysoká cena. U těchto automobilů se pohybuje v řádu milionů korun.

MARIE BRÝŽOVÁ