V obou lokalitách budou stavbaři pracovat zároveň. Celkem je v plánu rozšíření dálnice D1 od 182. kilometru u Kývalky pro 210. u Holubic na Vyškovsku. Podle Ředitelství silnic a dálnic mají být všechny úseky hotové v roce 2030.

Provoz a práce na rozšiřování D1 u Brna mezi 194. a 196. kilometrem.
Bez omezení Brnem nikdy neprojedeme, řekl na debatě Deníku radní pro dopravu

Ředitelství silnic a dálnic nedávno vypsalo soutěž na kácení zeleně v oblasti křížení dálnic D1 a D2. Předpokládané náklady jsou necelých šest milionů korun bez daně. „Předpoklad vypsání soutěže na modernizaci křižovatky Brno-jih je do konce tohoto roku," sdělila Deníku mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Už nyní projekt rozšiřování D1 u Brna způsobuje dopravní problémy. Ředitelství silnic a dálnic se je snaží řešit ve spolupráci s policisty. Například už prodloužili úseky se zákazem předjíždění kamionů od 168. kilometru D1, zákaz byl doplněný i na části D2. Přidali i moderní značení pro upozorňování na vznik kolon.

Policisté stávající opatření hodnotí pozitivně. „Zvyšují bezpečnost na dálnici jak v opravovaném úseku, tak na příjezdech. Na D2, která byla stavbou dotčená, se v úvodních týdnech generovaly dlouhé kolony. Vlivem opatření, která byla v nedávné době přijata, se plynulost provozu na D2 zlepšila," konstatoval nedávno za dopravní policii Lubomír Sedlák.

Přestavba křižovatky

Modernizace křížení D1 s D2 už má stavební povolení, státní silničáři nyní připravují zadání pro výběr zhotovitele. „Aktuální harmonogram přípravy počítá se zahájením prací ve druhé polovině roku 2024, záležet bude na průběhu soutěže," poznamenala Trubelíková. Předpokládaná doba stavby jsou tři roky.

Součástí je kompletní přestavba mimoúrovňové křižovatky ze čtyřlístkové na dvojlístkovou. „Včetně čtrnácti nových mostů, sedmi na dálnici a sedmi nad dálnicí. A včetně zkapacitnění dálnice D2 pomocí kolektorů," přiblížila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Předpokládané náklady jsou zhruba čtyři miliardy korun bez daně.

Modernizace mimoúrovňového křížení D1 s D2 u Brna.Modernizace mimoúrovňového křížení D1 s D2 u Brna.Zdroj: ŘSD ČR

Detailní archeologický průzkum v tomto úseku není v plánu. „Na základě předběžného výzkumu se v ploše záboru stavby nevyskytují plochy s vyšším předpokladem archeologického nálezu a záchranný archeologický průzkum je naplánovaný formou archeologického dohledu při zemních pracích," nastínila Trubelíková.

Práce na úseku mezi 194. a 196. kilometrem D1 u Brna začaly v létě. Silničáři v druhé polovině listopadu převedli provoz do provizorně rozšířeného pravého jízdního pásu v režimu dvou pruhů v každém směru. Nyní je podle Trubelíkové v plánu demolice a přestavba levého jízdního pásu na finální šířkové uspořádání.

Křižovatka Brno-jih:
o co jde: mimoúrovňové křížení D1 s D2
co je součást modernizace: 7 mostů na dálnici, 7 na větvích mimoúrovňového křížení, 3 protihlukové stěny, 16 opěrných a zárubních zdí
katastrální území: Horní Heršpice, Dolní Heršpice, Komárov, Brněnské Ivanovice, Chrlice (vše v Brně)
předpoklad zahájení stavby: 2. polovina 2024
předpoklad délky trvání stavby: 3 roky
předpokládaná cena stavby: 4 028 781 038 Kč bez DPH

Ministr dopravy Martin Kupka nedávno ocenil, že stavbaři pracují i v noci. „Zaznamenal jsem tady práce i hluboko po půlnoci. I přesun hmot se často odehrává v noci, kdy je doprava jednodušší," řekl Kupka.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Chystaná novinka v Brně. Na pravidelné lince využijí trolejbus na baterie

Zdroj: Deník/Robin Fajmon