Železničáři nyní hodnotí nabídky firem. „Pokud půjde vše dobře, zhotovitele stavby bychom mohli znát v září. Přípravné práce by mohly začít ještě letos na podzim. Hlavní stavební práce odstartují příští rok a skončí v prosinci 2025," přiblížil Deníku mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Po dobu stavby bude na kolejích omezený provoz.

Nová nádražní budova bude prosklená a z části dvoupodlažní. V přízemí budou pokladny, obchodní prostor a sociální zázemí. Uprostřed haly vzniknou eskalátory vedoucí do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem. Po dobu výstavby nové budovy bude zázemí pro veřejnost zajišťovat provizorní čekárna pro 250 lidí. „Složená bude z kancelářských kontejnerů a sanitárních prostor pro sociální zařízení," doplnil Nevola.

Vizualizace nového vlakového nádraží v brněnském Králově Poli.
Opravy nádraží v Brně: Královo Pole o rok později, Židenice si ještě počkají

Rekonstrukci královopolského nádraží vítá například Veronika Sekaninová. „Budova v tomhle stavu se mi vůbec nelíbí. Rozhodně je potřeba oprava. Ať to stojí, co to stojí. Pokud královopolské srovnáte s hlavním nádražím, je to fakt hrozné," podotkla žena reportérovi Deníku přímo na nádraží.

Že by stávající nádražní budova potřebovala přestavbu si myslí i Anna Koláčková. „Ale nechci, aby se celá budova bourala. Taky je důležité, kolik to bude stát. Nádraží je ale frekventované, takže já jsem za rekonstrukci," měla jasno Koláčková.

Budoucí plánovaná podoba vlakového nádraží v brněnském Králově Poli.
Proměna nádraží v Králově Poli: výpravní budovu zbourají, práce začnou v září

Zásadní přestavbou projde i kolejiště ve stanici. Tři dopravní koleje prodlouží posunutím kolejového rozvětvení dále směrem na Kuřim. Dělníci postaví nová nástupiště a jejich zastřešení. „Mimoúrovňový přístup k nim zajistí podchod, který rozšíří a zároveň prodlouží, aby propojil přednádraží s Myslínovou ulicí," sdělila už dříve mluvčí železničářů Nela Eberl Friebová.

Rekonstrukce stanice bude podle Správy železnic v zásadě bez zastavení provozu. „Nicméně omezením se bohužel nevyhneme. Součástí stavby je také rekonstrukce první koleje do České, která významně sníží kapacitu trati, což pocítí především regionální doprava v prodloužení intervalu z dnešních patnácti minut na třicet," zmínil Nevola.

Vizualizace nového vlakového nádraží v brněnském Králově Poli.
Modernizace nádraží v Králově Poli: stavba začne za rok, už má potřebné povolení

Podle něj nejintenzivnější práce s dopadem do provozu vlaků budou trvat asi rok, a to od dubna 2024 do května 2025. „Stavbu úzce koordinujeme s připravovanou modernizací stanice Vlkov a úseku z Křižanova do Vlkova. Všechny uvedené stavby budou logicky ovlivňovat dálkové vlaky, které bude nutné v části své trasy nahradit autobusy," nastínil Nevola. O konkrétních dopravních opatřeních bude jasno po skončení soutěže. Železničáři jsou v předstihu v kontaktu s dopravci i krajským koordinátorem.

Cena stavebních prací vzejde ze soutěže. Aktuálně zástupci Správy železnic předpokládají, že budou náklady 2,9 miliardy korun.

MICHAL HRABAL

MAREK BERČÍK