Jaké budou změny na trati Brno-Břeclav od pátku 3.7.2009? Nahlédněte do infografiky v článku

Hana Minaříková z Šakvic na Břeclavsku dojíždí každý všední den do práce v Brně. Aby stihla dorazit včas, tak musí odjíždět už v šest hodin ráno. Nyní se musí připravit na to, že nejspíše až do konce letošního roku se jí cestování zkomplikuje. České dráhy totiž od pátku začnou modernizovat trať Brno-Břeclav.

„Jezdím rychlíkem do Brna, kde mám pak přípoj na osobní vlak do Židenic. A tam ještě musím městskou hromadnou dopravou. Vyzkouším náhradní dopravu. Bojím se ale, aby měli dost připravených autobusů. Autobus mají vypravit z Břeclavi, takže nevím, jestli tam ještě vůbec bude místo,“ obává se plánovaných změn Minaříková.

Na trati České dráhy omezí dopravu od pátku na necelého půl roku. „Spěšné vlaky Brno-Břeclav-Hodonín nahradí autobusová doprava. Rychlíky na stejné trati budou z Brna odjíždět o šest minut dříve a přijíždět do města o šest minut později,“ představil jen několik změn Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah.

Vůbec pak nepojedou například osobní vlaky ze Šakvic do Hustopečí u Brna. „Změnila se totiž časová poloha spěšných vlaků na trase Brno-Šakvice-Břeclav, které převážely cestující na tyto osobní vlaky do Hustopečí. Cestující z Brna do Hustopečí a v opačném směru mohou ale místo zrušených osobních vlaků jet přímo náhradním autobusem a není nutné jezdit přes Šakvice,“ vysvětlil Pošta.

Přesné informace o omezeních najdou cestující na webových stránkách Českých drah, případně mohou zavolat na zákaznickou linku na telefon 840 112 113.

O výlukách informují i starostové obcí, kterých se omezení dotknou. „Zatím si občané Rakvic nestěžovali. Nevím, na kolik tomu věnují pozornost, ale dali jsme jim o výlukách vědět. Rozeslali jsme jim sms, že více informací najdou na vývěskách,“ podotkl starosta Rakvic Petr Vajbar.

Změny platí zatím do 2. září a další úprava jízdních řádů se bude odvíjet od postupu prací, které se budou od Brna postupně přesouvat k Břeclavi. Úplná modernizace tratě ale skončí nejdříve letos v prosinci. Modernizace tratě bude hlavně sloužit k tomu, aby jihomoravské koleje mohly sloužit i zahraničním dopravcům. „Konkrétně se jedná o modernizaci a úpravu zabezpečovacího zařízení tak, aby komunikovalo i s vlaky nejen našich, ale i všech jiných dopravců, i zahraničních,“ vysvětlil mluvčí Správy železničních a dopravních cest Pavel Halla.

Změny na trati Brno-Břeclav od pátku 3.7.2009

K modernizaci jedné z nejvytíženějších tratí v České republice, ale vůbec nemuselo dojít. Právě tato investice patřila na seznam, které chtěl ministr dopravy Gustáv Slamečka pozastavit kvůli nedostatku peněz. „Zatím o tom ale nerozhodl. Předpokládáme, že se budou zastavovat spíš investice, které ještě nezačaly,“ uzavřel Halla.

Trať se naposledy opravovala v letech 1997-1999, kdy na ní dělníci pokládali nové koleje a výhybky, stavěli nástupiště a trolejové vedení.

MICHAL KÁRNÝ A ELIŠKA WINDOVÁ