Havlíčkobrodská trať čelí poslední dva roky výrazně vyšší zátěži z důvodu modernizace koridoru mezi Brnem a Prahou a nutného odklonu dopravy právě přes Vysočinu. To se změní letos v červenci, kdy skončí rekonstrukce úseku mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí a poslední dálkové vlaky se vrátí na koridor přes Českou Třebovou. Význam původní hlavní železniční spojnice přes Vysočinu tím ale rozhodně neupadne. „Postupná modernizace stanic a mezistaničních úseků na této důležité odklonové trase 1. železničního koridoru musí pokračovat. Mezi Brnem a Tišnovem je stále větší poptávka po vlacích a příměstská doprava posiluje. Navíc z dlouhodobého hlediska sehraje významnou roli i při výstavbě vysokorychlostních tratí. Mezi Světlou nad Sázavou a Křižanovem, resp. Velkou Bíteší, bude trať využívána i pro vysokorychlostní vlaky z Prahy do Brna do finálního dokončení celé nové vysokorychlostní trati,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Autobus. Ilustrační foto.
Novinka k přímému vlaku z Brna na letiště ve Vídni: lidi přiblíží autobus zdarma

Dvoukolejný úsek mezi Přibyslaví a Pohledem projde komplexní modernizací včetně uvedených dvou stanic a zastávek Přibyslav zastávka a Stříbrné Hory. Přinese zvýšení traťové rychlosti ze současných 100 kilometrů za hodinu až na sto šedesát kilometrů za hodinu. Rekonstrukce železničního spodku a svršku, všech mostních objektů včetně železničních nadjezdů, trakčního vedení a související železniční infrastruktury zajistí požadované parametry zatížení trati, což je klíčové především pro nákladní dopravu. Nedílnou součástí je také instalace nejmodernějšího traťového a staničního zabezpečovacího zařízení. Celkové náklady stavby se předpokládají ve výši 2,97 miliardy korun

Stejný rozsah modernizace za přibližně 2,3 miliardy korun čeká trať z Křižanova do Vlkova u Tišnova. Dotkne se celého mezistaničního úseku a zastávek v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup. Podoba první uvedené v maximální míře vyhovuje požadavkům obce. Přestavba zastávek zohledňuje i budoucí propojení této konvenční trati s vysokorychlostní.

Zásadní omezení provozu na mostě souvisí se zhoršením jeho stavu, které dali železničáři do souvislosti s výstavbou protipovodňových opatření. Vlaky získaly provizorium.
Problémový železniční most v Brně: testují pilíře, oprava třeba až za tři roky

V souběhu s uvedenými stavbami poběží také modernizace stanice Vlkov u Tišnova. Hlavní změnou bude přemístění nástupišť blíže k obci přímo do prostoru za obecním úřadem. Nástupiště budou přístupná pomocí šikmých chodníků. Stávající výpravní budovu nahradí nová technologická budova a odstraní se současný podchod a nástupiště. Celkové náklady dosáhnou přibližně 1,7 miliardy korun.

Přípravné práce všech tří staveb by mohly začít v listopadu letošního roku.