Černovice se stanou čtvrtou brněnskou městskou částí, kde řidiči zaparkují za modrými čarami. Přidají se k Brnu-středu, Králově Poli a Žabovřeskám. „Ve Zvěřinově a Klíčově jsme žádali zavést zóny prioritně, protože situace je tam od spuštění sousední oblasti Špitálka kritická. Navíc jsou obě ulice oddělené od zbytku Černovic, kde zatím zóny nejsou na pořadu dne,“ vysvětlil tamní starosta Ladislav Kotík.

Spuštění rezidentního parkování v obou ulicích, které patří do oblasti Nové Černovice, je novinkou. S vyznačením zón ve čtyřech dalších oblastech shodně v Králově Poli a Žabovřeskách počítali představitelé města v plánu pro letošní rozšíření už loni.

Oprava mostu je obvykle spojena s velkým omezením dopravy. Jako na silnici I/52 před mostem u Brodu nad Dyjí na Břeclavsku. Ilustrační foto
Miliony do lepších silnic v Brně. Opraví se především havarijní mosty

Žabovřeské lokality Sirotkova a Elišky Machové se přidají na konci června. Haasova a Záhřebská pak v říjnu. Poté už zůstane pouze jediná tamní část bez modrých zón, a to Vychodilova.

Mapa letošního rozšíření modrých zón v Brně.Mapa letošního rozšíření modrých zón v Brně.Zdroj: MMBMírnou několikadenní změnu termínu schválili městští radní pro u zařazení královopolských lokalit Vackova, Poděbradova, Berkova a Mojmírovo náměstí. „Původní plán nezohledňoval návaznost vzniku zón třicet v Králově Poli. Se souhlasem městské části jsme proto zvolili vhodnější a pro uživatele srozumitelnější plán zavedení. Oblasti Vackova, Poděbradova a Mojmírovo náměstí se do systému rezidentního parkování přidají společně 30. srpna, Berkova pak 8. listopadu,“ sdělil městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Bez modrých zón zůstane i letos zbytek Brna-středu. Přestože tamní radní schválili požadavek na jejich zavedení po celém území městské části už před lety. Dosud nefungují v Masarykově čtvrti a jižně od řeky Svratky ve Štýřicích. „Za řekou, směr Renneská, Vídeňská je situace už neúnosná,“ podotkl na sociálních sítích Brňan František Procházka.

Pohled na současné Tomkovo náměstí v Brně, které se po dostavbě velkého městského okruhu zásadně promění.
Blíž stavbě VMO a Nové Dukelské v Brně: pozemky a miliony za souhlas sokolů

Podle radního Brna-středu pro dopravu Jana Mandáta se počítá se zavedením zón ve Štýřicích. Oproti tomu Masarykova čtvrť má zůstat bez nich, protože místní tam mají problém s parkováním kvůli dojíždějícím řidičům pouze přes den.

Přednost pro Brno-sever

Mandát doplnil, že jižně od Svratky okolo Vídeňské ulice vyznačí modré čáry zřejmě až v roce 2023, příští rok má dostat přednost Brno-sever. „Není to ideální. Byli bychom raději, kdyby centrální městská část dostala oprávněnou prioritu, protože u nás je situace zcela objektivně nejhorší. Musíme ale respektovat postoj města," uvedl Mandát.

Pro příští rok počítají představitelé města se zavedením všech pěti radnicí požadovaných oblastí v Brně-severu. Právě jejich rozšíření zkomplikovalo schválení materiálu městskými radními. Zástupci Brna-severu totiž požadují jejich postupné spuštění s co nejmenšími časovými rozestupy. Původně je chtěli zavést všechny naráz. „Zóny se začnou zavádět příští rok na jaře a rychle po sobě, aby byly do konce srpna ve všech pěti oblastech v Brně-severu,“ řekl primátorčin náměstek a zároveň radní městské části Petr Hladík.

Nový přírůstek brněnské zoo - koza kamerunská Julča.
VIDEO: Baby boom v zoo. Dvoudenní osinák i koza Julča už zkoumají výběh

Letošní rozšíření modrých zón v Brně:

3. května: oblast Nové Černovice – Zvěřinova a Klíčova ulice
28. června: žabovřeské oblasti Sirotkova a Elišky Machové
30. srpna: královopolské Mojmírovo náměstí, Poděbradova a Vackova
11. října: žabovřeské oblasti Haasova a Záhřebská
8. listopadu: královopolská oblast Berkova

Podle Kratochvíla není technicky ani kapacitně možné rozšířit modré čáry do všech pěti lokalit v jednom termínu. „Musíme oblasti vyprojektovat, nechat je schválit třeba i republikovou policií, stanovit značení, značky vyrobit, osadit je v ulicích, vydat lidem oprávnění," nastínil.

Modré zóny v Brně-severu zahrnou Zábrdovice, Husovice a Černá Pole. „Lesnou jako městská část nepožadujeme, momentálně se neřeší. U ní se bude muset zvolit jiný přístup, protože při současném postupu by zavedení zón znamenalo enormní úbytek parkovacích míst," poznamenal Hladík.

Profesor Jiří Macháček z Ústavu archeologie a muzeologie Masarykovy univerzity.
Objev run u Slovanů může přepsat učebnice dějepisu, říká archeolog Macháček

Všech devět letos zavedených oblastí bude fungovat v režimu C s noční regulací. Parkování je v něm omezené pouze mezi pátou hodinou odpoledne a šestou ráno. „Mimo tento čas, o víkendech a státních svátcích tam mohou lidé parkovat bez omezení. Pro rezidenty a abonenty platí stejná pravidla jako všude jinde. Musejí si vyřídit příslušné oprávnění a podle jeho typu a počtu vozů, na které se povolení vztahuje, zaplatí pevnou částku za rok," popsala Anna Dudková z tiskového střediska magistrátu.