Systém město nově rozdělí do tří zón. „Plánujeme sjednotit ceny za stání na celém území Brna. Řidiče totiž nemusí vůbec zajímat, jakou městkou částí zrovna projíždí a kde se platí kolik za parkování. Chceme, aby byl systém pro řidiče srozumitelnější a čitelnější,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Brňané i ti, kteří ve městě pracují, zaplatí za získání rezidentního či abonentního oprávnění méně. Pro první auto bude stát rezidentní oprávnění dvě stě korun, abonentní čtyři tisíce korun.

Návrh studentů fakulty architektury brněnské techniky na stavbu sportovní haly za pavilonem Z.
Nová hala pro hokej i kulturu může stát do čtyř let. Kvůli mistrovství v hokeji

Návštěvníci zaplatí v historickém jádru města za hodinu stání čtyřicet korun. V širším centru po celý den o deset korun za hodinu méně.

Ve zbytku města dají za stání dvacet korun za hodinu od pěti hodin večer do šesti hodin ráno. Jindy tam auto odstaví zdarma. „Další oblasti placeného stání budeme ve městě zavádět postupně, a to podle výběru městských částí a jejich obyvatel,“ podotkl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Sousoší žraloků na Šilingrově náměstí, které navazuje na předchozí dvě sousoší dravců a šelem.
Hejno žraloků obsadilo Šilingrovo náměstí. Nahradilo sousoší šelem

Ze zdržení při připojování k rezidentnímu parkování mají někteří starostové městských částí obavu. „Podle informací z jednání má od září rezidentní parkování pokračovat pouze v Brně-středu a teprve následně v dalších částech. Předpokládám tedy, že dřív než příští rok se na řadu nedostaneme, což pro nás není pozitivní,“ řekla královopolská starostka Karin Karasová.

Jiní kritizují takzvaný květinkový systém rezidentního parkování. Díky němu můžou rezidenti parkovat na svoje oprávnění v místě kde bydlí a v přilehlých oblastech. Nezmění se ani do budoucna. „K řidičům je nepřátelský. Brňané se stávají cizinci ve vlastním městě,“ kritizuje třeba medlánecký starosta Michal Marek.

Policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu jak zasahují na radnici Brna-středu.
Kauza ovlivňování zakázek: u projektů za sto milionů vypíší nové výběrové řízení

Dlouhodobě s květinkovým systémem nesouhlasil ani spolek Brno autem, který kandidoval společně s koaliční ODS. „Nelíbí se nám, ale bohužel je jeho zachování výsledek koaličního jednání. Za mě by byl systém ideální bez květinky,“ komentoval předseda spolku Jan Mandát.

Rozdělení města na tři pásma ale vítá. „Jsem rád, že celodenní regulace stání bude platit jen v nejvytíženějších lokalitách. Pohyb autem po městě nebude v pracovní době omezený,“ dodal.

Kromě nižší ceny za rezidentní i abonentní oprávnění je nová také možnost vyřídit si speciální parkovací kartu pro návštěvnické stání v širším centru města. „Je určená především lidem, kteří v místě pracují, ale nesplňují podmínky pro získání abonentního oprávnění. Platí od šesti hodin ráno do pěti hodin večer,“ zmínil Kratochvíl.

Ilustrační foto
V noci šel rozveselit děti do nemocnice. Oblečený byl jen v županu

Za týdenní oprávněn návštěvníci zaplatí čtyři stovky, za měsíc 1200 korun. Roční poplatek bude dvanáct tisíc.