Kontrolní systém je totiž stále ve zkušebním provozu. „Začal v září a stále trvá. Pilotní fáze má zajistit maximální funkčnost kontroly bez chyb. Předpokládáme, že testování potrvá do jarních měsíců,“ uvedl Radek Štěpánek z tiskového střediska brněnského magistrátu.

Na jaro chystají zástupci města pro řidiče i další změny, které mají systém modrých zón zjednodušit. „Brněnské komunikace nyní zapracovávají naše připomínky vůči rezidentnímu parkování. Chceme, aby systém byl do dvou měsíců vyladěný. Poté jej necháme právně posoudit. Prodiskutujeme jej také s odborem dopravy, abychom se vyhnuli chybám,“ řekl náměstek pro dopravu Robert Kerndl.

Jak konkrétně se systém modrých zón změní, zatím není jasné. „Rezidentní parkování má fungovat hlavně ve prospěch Brňanů. Musíme je zlepšit především pro ně. Jak přesně bude ale jasnější až po jednání s koaličními partnery,“ dodal Kerndl.

Rezidentní parkování v Brně
• Modré zóny začaly platit v Brně loni v září v historickém jádru města. O dva měsíce později se rozšířily do dalších částí centra.
• Radní nyní plánují nový parkovací systém zjednodušit. Na jejich připomínkách k systému nyní pracují Brněnské komunikace. Poté jej posoudí právníci a projedná koalice.
• Změnu systému si přeje i starosta Brna-středu Vojtěch Mencl. Chce rezidentní parkování rozšířit do celé městské části.
• Na jaře odstartuje ostrý provoz kontrolního auta. K vjezdům do historického jádra města přibude 22 statických kamer.


Kontrolu a vyhodnocování parkovacích prohřešků si na měsíc už na podzim vyzkoušeli brněnští strážníci. Pokutu kvůli datům sebraným kontrolním autem s kamerami však zatím nikdo nedostal. „Nyní data z kontrolního auta neprověřujeme, čekáme na pokyn od vedení města. V listopadu jsme z auta získali informace o čtyřiceti až padesáti případech denně,“ přiblížil mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Kromě pravděpodobného spuštění ostrého provozu čeká řidiče od jarních měsíců také přísnější dohled nad vjezdy do historického centra. „Dodávka a montáž dvaadvaceti kamer bude stát sedmadvacet a půl milionu korun. O jejich umístění jednáme,“ zmínil Štěpánek.

Některé konkrétní změny v modrých zónách si přeje ještě letos starosta Brna-středu Vojtěch Mencl. „Navrhneme, aby se rezidentní parkování rozšířilo na celou oblast Brna-středu tak, aby mohli kvalitně zaparkovat všichni obyvatelé městské části,“ uvedl. Narazil tak na problém, o kterém už Brněnský deník Rovnost informoval. Mnozí řidiči se snaží odstavit auto mimo zóny, aby ušetřili za parkovné a zabírají tak stání místním.

Modré zóny platí v historickém jádru Brna od loňského září. V listopadu se rozšířily do dalších částí Brna-středu. Lidé, kteří v místě jejich platnosti žijí či třeba podnikají, si pro parkování musí vyřídit zvláštní oprávnění. Návštěvníci za stání zaplatí v automatech.