Tři sta autobusů projede denně Brněnskou ulicí v Modřicích na Brněnsku. Lidem, kteří bydlí v domech u rušné silnice, se to nelíbí. Město proto odmítlo žádost dvou autobusových společností. Ty v současnosti jezdí jen po rychlostní silnici a v Modřicích chtěly zastavovat.

Protichůdné zájmy

Některé autobusy ze Znojma a Mikulova tak budou muset Modřicemi dál projíždět bez zastavení. „Silnice je ve špatném technickém stavu a ulice je už teď přetížena auty. Hluk je na hranici hygienické normy,“ vysvětlil zamítavé stanovisko města starosta Modřic Josef Šiska.

Před dalšími spoji do Brna dávají místní přednost tomu, že se provoz nezvýší. „Vůbec nezávidím lidem, kteří bydlí mezi sjezdem z přivaděče a nádražím. Ve špičce lidé nemohou přejít z jedné strany ulice na druhou,“ popsala situaci Ivana Krabcová.

Bydlí sice v klidnější části Brněnské ulice, ale přivést na zastávku další autobusové linky jí připadá nesmyslné. „Lidé z jihu Moravy mají možnost rychleji dojet do Brna na Zvonařku. A Modřičtí jezdí městskou hromadnou dopravou,“ odůvodnila nejen svůj postoj Krabcová.

Rozhodnutí Modřic se nelíbí řediteli Jaromíru Holcovi ze společnosti Kordis, která integrovanou dopravu na jižní Moravě zajišťuje. „Nepředpokládám, že stávající dopravci na omezení nebo zrušení zastávek autobusů v Modřicích přistoupí. Pokud tam tyto linky nebudou stavět, všichni cestující zaměstnaní například v průmyslové zóně musí jet až do Brna na Zvonařku a odtud se zase po stejné trase vracet do Modřic. A to výrazně prodraží a prodlouží jejich cestu,“ uvedl Holec.

Přestupní uzel

Jedním z důvodů, proč mají dopravci o modřickou zastávku zájem, je také to, že od července do integrovaného dopravního systému přibude trasa Mikulov–Brno.

Nyní Modřicemi projíždí pět linek integrovaného dopravního systému – autobusy číslo 510 až 514 a většina spojů od Znojma a Mikulova. „Problém je, že téměř všichni lidé dojíždějící přes Modřice do Brna nechtějí jet až na autobusové nádraží Zvonařka. Vystoupí v Modřicích a dál jedou městskou hromadnou dopravou. Stáváme se tak největším přestupním uzlem na jihu Brna. Přitom k tomu nemáme vytvořené podmínky,“ vysvětlil problém Šiska. Obává se ovšem, že zamítavé stanovisko města nebude pro dopravce žádná překážka.

Obyvatelé Modřic, kteří bydlí dál od frekventovaného místa, by naopak zastávky dalších autobusů v Brněnské ulici přivítali. „Víc linek znamená větší možnost dostat se v různých časech do Brna. Zas tak katastrofální dopravní situace tam není,“ oponuje městu třeba Iva Nováková z Modřic.