Úplné uzavření mostu u výjezdu na Brno a Kuřim z Lelekovic si vyžádá jeho rozsáhlá oprava. Přes Lelekovice projíždí denně tisíce aut, řidiči budou muset od letošního jara hledat objízdné trasy. Při opravách budou dělníci spolupracovat s železničáři, aby se přizpůsobili plánovaným výlukám vlaků z Brna do Tišnova projíždějících pod mostem.

Přemístění sochy pomocí jeřábu.
Socha u hotelu International zmizela. Vrátí se na nové náměstí Ludvíka Kundery

Stávající most už delší dobu dosluhuje. Stavebníci ho proto téměř celý odstraní a vybudují nový. „Všichni asi chápeme, že most, který je v havarijním stavu, se musí opravit. Nicméně je zarážející, že jeho špatný stav je znám již minimálně od roku 2016 a tolik let nebylo vyvinuto podstatně větší úsilí, aby došlo k nápravě," podotknul lelekovický starosta Aleš Mikauš.

Investorem a zadavatelem zakázky na opravu je Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Společnost momentálně hledá zhotovitele stavby. „Pokud vše půjde dobře, myslíme si, že bychom mohli v květnu začít. Práce potrvají devatenáct měsíců," uvedl ředitele Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.

Uzavírka mostu tak zřejmě potrvá až do listopadu příštího roku. Hanák nicméně dodal, že u takto velkých staveb může dojít k nepředpokládaným okolnostem, časová osa stavby je proto zatím orientační.

Podle Mikauše projede Lelekovicemi v pracovní den průměrně osm tisíc aut. Přes most v Hlavní ulici navíc vede jediný výjezd z Lelekovic směrem na Brno i Kuřim. „Z toho plyne, že omezení obyvatel bude velmi značné. A nejen z naší obce, neboť jediná logická objížďka směrem na Brno povede přes Jehnice a Mokrou Horu po celkem nevyhovující silnici," podotknul Mikauš.

Přemalované schody v Mariánském údolí v městské části Brno-Líšeň.
Duhové schody v Mariánském údolí budí vášně. Tady řádili LGBT, myslí si lidé

Kromě mostu opraví dělníci také silnici okolo něj v celkové délce pětasedmdesáti metrů, přilehlé svahy a chodníky. Zapotřebí budou také přeložky inženýrských sítí v úseku začínajícím před vjezdem do Lelekovic a končícím u sjezdu k vlakové zastávce Česká. „Po dobu výstavby nového mostu budou pěší převáděni přes dvoukolejnou železniční trať mezi Brnem a Tišnovem prostřednictvím provizorní lávky," dodal Hanák.

Právě kvůli těsné blízkostí železnice bude oprava mostu komplikovaná. Železničáři proto s krajskými silničáři železnic projednávají potřebná omezení provozu na trati během jednotlivých etap rekonstrukce. Využít chtějí například výluky jedné z kolejí v navazujícím úseku do Kuřimi, která potrvá od září do druhé poloviny prosince v rámci probíhající rekonstrukce královopolské stanice.

Zdroj: Deník/Magdaléna Blažková

Kromě těchto omezení spojených s investicí Správy železnic si ale rekonstrukce mostu vyžádá ještě další výluky.

„Konkrétně půjde letos o částečné omezení provozu na jednu kolej v úseku Brno-Královo Pole – Kuřim během prvních šesti červencových dní a na konci měsíce potom o přerušení provozu v tomto úseku v noci ze soboty 27. na neděli 28. července, kdy se bude nad tratí osazovat provizorní kabelová lávka," vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Poté se provoz přeruší ještě jednou v polovině srpna letošního roku, kdy se má o víkendu snášet ochranná konstrukce mostu. V příštím roce železničáři v souvislosti s rekonstrukcí mostních opěr předpokládají jednokolejný provoz od června do poloviny srpna. Během víkendu v polovině srpna 2025 provoz v úseku znovu úplně přeruší, aby mohli stavbaři nad tratí osadit novou mostní konstrukci.

Letitý nosník byl v natolik špatném stavu, že se při odstraňování přelomil.
Komplikace demolice mostu v Merhautově v Brně: praskl nosník, delší výluka vlaků

Součástí stavby bude opěrná zeď o délce pětačtyřiceti metrů. Spodní stavbu bude tvořit železobetonový základ a opěry vetknuté do základů a také do nosné konstrukce v jejich horní části. Na obou stranách nosné konstrukce a navazujících křídel budou monolitické římsy. Odhadovaná cena rekonstrukce přesahuje sto milionů korun.