Po dvou měsících se na něj také dostala auta, která ho zatím musela objíždět přes Renneskou třídu nebo Heršpickou ulici. Most Brno otevřelo ve středu večer, hlavní zatěžkávací zkouškou pro něj však byl první zářijový den.
Před prázdninami se na mostě i ve Vídeňské ulici ve směru do centra Brna často tvořily dlouhé kolony. Ty by tak nyní především kvůli vzniku odbočovacího pruhu mohly zmizet. „Z jednoho pruhu mohou řidiči jedoucí do města odbočit doprava na ulici Poříčí, ti v druhém pruhu pak pojedou rovně směrem na Mendlovo náměstí,“ uvedl vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.
Že nyní bude situace ve Vídeňské ulici příznivější, doufají i samotní řidiči. „Dřív auta, která za mostem odbočovala na Poříčí, často kvůli chodcům zdržovala plynulý průjezd křižovatkou. Nyní to vypadá, že to bude klidnější. Ráno jsem křižovatkou projel úplně bez problémů. A to jsem se bál, že po skončení prázdnin budou ulice ucpané,“ svěřil se například Karel Dobrovolný.
Novému jízdnímu pruhu musel ustoupit chodník na jedné straně mostu. „Pro pěší zůstává chodník na druhé straně mostu, případně blízká lávka. Most jsme také zhruba o tři čtvrtě metru rozšířili pomocí ocelových konzol. Tuto úpravu jsme plánovali už několik let. Čekali jsme s ní až na generální rekonstrukci mostu. Při té jsme také chodník zúžili na dva metry,“ doplnil Bielko.
Konec oprav ulevil také obyvatelům domů v okolí křižovatky. „Řidiči ve špičkách tu bývali hodně zmatení a pořád troubili. Hádky mezi nimi tady byly na denním pořádku. Dokonce jsem viděl, jak jeden z nich vystoupil z auta a druhému do jeho vozu kopl,“ vzpomněl si Jan Smetana, který ze svého domu vidí přímo na křižovatku.
Zprůjezdnění Vídeňské ulice vítají i další Brňané. „Nevěřil jsem, že město stihne do konce prázdnin most opravit. Pracovní dny trávím v autě, takže mě neustálé objížďky obtěžovaly. Že je most opět v provozu a průjezdná je po rekonstrukci Joštovy i Údolní ulice, mi hodně ulehčí cestu po městě,“ uvedl například taxikář František Rudloch.
Stojany na kola
Právě do Joštovy ulice se ve čtvrtek také vrátil provoz. Kvůli jejím opravám byla neprůjezdná křižovatka s Údolní a Marešovou ulicí. „Joštovu jsme opravovali od začátku loňského roku. Kromě nového povrchu získala také čtyřřadou alej stromů, nové veřejné záchody nebo stojany na kola. V polovině září tam přibude také informační stánek a elektronické panely upozorňující na příjezdy a odjezdy linek městské hromadné dopravy,“ uvedl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Za rekonstrukci ulice zaplatilo město asi tři sta padesát milionů korun.
Otevření Vídeňské i Joštovy ulice oceňují i policisté. „Zprovoznění každé podobné dopravní tepny plynulému provozu pomůže. Tím, Brno otevřelo obě ulice ještě před začátkem školního roku, předešlo zbytečným rizikům kolon,“ uvedl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek.
Doprava se tak první zářijový den v Brně obešla bez větších komplikací. „Začátkem školního roku provoz samozřejmě houstne, ale závažnější problémy jsme nezaznamenali,“ doplnil Malášek.
Z důležitých komunikací v Brně zůstává uzavřená Hradecká ulice kvůli stavbě Dobrovského tunelů a Pionýrská ulice, kterou od srpna město kompletně opravuje. „Dáváme tam do pořádku kanalizaci a vodovod. Nový povrch získá silnice i chodníky. Řidičům doporučujeme tuto ulici objet přes Lužáneckou nebo Reissigovu ulici,“ uvedla Vladimíra Navrátilová z městské společnosti Brněnské komunikace, která opravy Pionýrské zajišťuje. Uzavírka Pionýrské potrvá až do konce září příštího roku a Brno za opravu ulice zaplatí asi sto deset milionů korun.