Někteří řidiči nejsou ze současné situace zrovna nadšení. „Současné uzavírky v Olomoucké mě už tak štvou. Jezdím do Slatiny směrem z Lesné a cesta ráno trvá někdy i hodinu a půl," postěžoval si například František Štěrba.

Uzavírkami trpí také městská hromadná doprava. Podle řidiče Lukáše Chmely se Olomoucká stala tepnou pro Slatinu a okolí. „Když nám tam skoro každou ulici rozkopou nebo uzavřou, jsou pak i cestující naštvaní, že jedeme pozdě a nestíhají další spoje," podotkl.

Most je pouze jednosměrný, řidiči vyjíždějící z Lelekovic zde musí dávat přednost.
Most u Brna v havarijním stavu zbourají. Tisíce řidičů čeká dlouhá objížďka

Silničáři v současné době u rekonstrukce mostu v Olomoucké ulici získali dokumentaci pro stavební povolení.

Na jižní Moravě bylo loni na silnicích druhých a třetích tříd, které má ve správě Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, celkem šest mostů se stavem konstrukce v nejhorším sedmém stupni, tedy v havarijním stavu.

Mosty na jihu Moravy, které byly v roce 2023 v havarijním stavu. Infografika: Deník/Markéta EvjákováMosty na jihu Moravy, které byly v roce 2023 v havarijním stavu. Infografika: Deník/Markéta EvjákováZdroj: Deník/Michal HrabalVětšinu mostů v havarijním stavu plánuje Správa a údržba silnic v letošním roce opravit. Mosty v sedmém stupni ale podle Hanáka nikdy nezmizí. „Každý rok děláme prohlídky," je realistou šéf krajských silničářů.

Podle ředitele krajských silničářů Romana Hanáka však je v tomto směru směru viditelný vývoj. „Ještě v roce 2016 bylo v sedmé kategorii třiatřicet mostů, dnes jich tam je šest a jeden z nich je téměř před dokončením. Tento vývoj vnímám opravdu pozitivně," řekl Hanák.

PŘED DOKONČENÍM

Těsně před dokončením je oprava mostu přes Dyji před Brodem nad Dyjí na Břeclavsku. S opravami tam silničáři začali už loni. Momentálně chybí jen závěrečné úpravy, jako jsou nátěry konstrukce nebo dodělání zábradlí.

Opravy dalších čtyř mostů včetně toho v Olomoucké ulici jsou teprve na začátku. V havarijním stavu je také most přes železniční trať před Lelekovicemi na Brněnsku. O jeho plánované opravě už Deník informoval. Po dobu rekonstrukce bude zcela uzavřený. „Pokud vše půjde dobře, myslíme si, že bychom mohli v květnu začít. Práce potrvají devatenáct měsíců," uvedl nedávno Hanák.

Podle starosty Aleše Mikauše projede Lelekovicemi v pracovní den průměrně osm tisíc aut. Přes most v Hlavní ulici navíc vede jediný výjezd z Lelekovic směrem na Brno i Kuřim.

Zástupci Správy a údržby silnic počítají v letošním roce také s opravou mostu přes Polní potok v Novosedlech na Břeclavsku a mostu přes Daníž v Šatově na Znojemsku. Výjimkou u mostů v havarijním stavu je pouze ten přes Olbramovický potok v Branišovicích na Brněnsku. Tato stavba je v současné době před zadáním projektu.

Plánovaná lanovka z Pisárek k univerzitnímu kampusu v Bohunicích.
Příprava sporné lanovky v Brně: stavbu posvětilo ministerstvo, klade si podmínky

LETITÝ PROBLÉM

Podle branišovického starosty Marka Sovky je most přes Olbramovický potok problém, který přetrvává už deset let. „Upozorňovali jsme na něj už dříve, ale tím, že se jedná o most s ne příliš frekventovanou dopravou, oprava nebyla z hlediska kraje prioritní a byli jsme v pořadí. V současnosti se ale vyhradilo více peněz na dopravu, proto se do plánů k opravě zařadil i náš most a jsme rádi, že se situace začala řešit," poznamenal Sovka.

Brněnský sběratel Lukáš Fajtl získal legendární hasičskou cisternu Tatra 138. I díky pomoci Deníku. Před čtrnácti dny auto přivezl do Brna.
Brněnský sběratel si splnil sen. Má legendární Tatru 138, i díky článku v Deníku

Upozornil, že po mostě projíždí zemědělská technika, která je často přetížená. „To mostu samozřejmě škodí. Problém je také v tom, že most je součástí Horního branišovického rybníka. Pokud by se s mostem něco stalo, porušilo by to hráz a ta by se mohla protrhnout. Byl by opravdu veliký problém, kdyby se nám několikahektarový rybník vylil do centra obce," zmínil Sovka.