Výstava strojů pocházejících ze soukromé sbírky a ze sbírek Technického muzea v Brně a Národního technického muzea má především ukázat, jak se motocykl na českém území v průběhu času proměňoval po technické i designové stránce. A jakému účelu sloužil. „V roce 1885 zkonstruoval Gottlieb Daimler první motocykl s benzínovým pohonem. Název das Motorrad – motorové kolo si pak jako první nechali zaregistrovat němečtí podnikatelé Hildebrand a Wolfmüller, kteří začali vyrábět motocykly ve větších sériích,“ řekla autorka výstavy a kurátorka oboru Historická vozidla a spalovací motory Sylvie Zouharová Dyková.

Výstava je členěna do tří základních časových období. První z nich mapuje vývoj a použití motocyklů jen takzvaně pro vyvolené, kdy je výroba motocyklů příliš nákladná a veřejnost ještě nedoceňuje jejich význam a potenciál jako dopravních prostředků. Další etapa je spojená s první republikou a pak následuje období po druhé světové válce až do roku 1989. „Majitelé prvních motocyklů byli často vnímáni spíše jako dobrodruzi a exhibicionisté,“ přiblížila Zouharová Dyková.

Na výstavě představí třeba motocykl Slavia od Václav Klementa s Václavem Laurinem s objemem 331 kubických centimetrů vyrobený v Mladé Boleslavi v roce 1902. Dosahoval rychlosti až čtyřicet kilometrů v hodině. „Návštěvníci uvidí například i renovovaný motocykl Orion z roku 1905 od Viléma Michla ze Slaného, jehož motocykly se úspěšně účastnily sportovních akcí. Nesporně zaujme i vodicí motocykl s objemem 2 300 kubických centimetrů pro cyklistické závody ze sbírek Národního technického muzea, pocházející z období kolem 1910,“ zmínila autorka výstavy.

Zájemci uvidí také lehká motorová kola – Es-Ka s motorem Fichtel & Sachs či CZ 250 Tourist nebo dámskou verzi ČZ 98. Výstava prezentuje i oblíbený motocykl zvaný Jawa 250 typ 11 Pérák, který vyvíjeli tajně ve Zbrojovce během druhé světové války pod vedením Jaroslava Freie.

V Technickém muzeu v Brně začala výstava Jízdenky, prosím! Láká na modely vlaků.
Jízdenky, prosím! Technické muzeum v Brně láká na unikátní modely lokomotiv

Návštěvníci na jednom místě uvidí motocykl americké značky Indian Scout 600 z roku 1925 ze sbírek Technického muzea v Brně a současně model Indian FTR z roku 2024, který je zároveň nejmodernějším motocyklem výstavy. „A právě pouhým porovnáním těchto dvou vystavených strojů je vidět nejen obrovský technický pokrok, jakého doznal motocykl během svého vývoje, ale také jak se měnil v čase způsob jeho využití a vnímání," doplnila Zouharová Dyková.

Unikátní výstava na ploše šesti set metrů čtverečních bude k vidění od středy až do 29. prosince 2024.