Rodák z Brna přičichl k vůni benzinu náhodně. „Když jsem ukončil průmyslovku, dělal jsem elektrikáře. Kolega Mlček jezdil závody formule 3, chodil jsem za ním do dílny a piloval jsem mu součástky,“ vzpomíná Janek, který už v roce 1966 pracoval na trati starého brněnského okruhu jako vedoucí odboru zabezpečení.

Od vzniku současného automotodromu v roce 1987 působil jako vedoucí provozu a přes funkci výkonného ředitele se před sedmi lety dostal do křesla prezidenta automotoklubu.
„Uspořádali jsme první přebor Moravy motocyklů v roce 1987. Kromě republikových šampionátů jsem byl také ředitelem Mistrovství světa superbiků, šampionátu Endurance, evropských minibiků nebo závodů automobilů,“ pátrá ve své dlouhé kariéře jeden z doyenů brněnského motorismu.

Nejhezčí část jeho funkcionářské dráhy ovšem bylo spojení Masarykova okruhu a Grand Prix silničních motocyklů. Dvakrát převzal z rukou zástupců jezdecké organizace IRTA trofej pro pořadatele nejlepší Velké ceny seriálu. „To byly nejkrásnější chvíle a ocenění mé životní práce. Bylo příjemné slyšet, že se podnik vydařil a jakou měl vynikající úroveň,“ vzpomíná s blaženým úsměvem Janek.

„Pamatuji si, když v roce 1999 protrhl jezdec po pádu nádrž a vzplanuly ochranné balíky. Závod jsme zastavili, hasiči okamžitě zasáhli a sklidili jsme pochvalu za perfektní zvládnutí situace,“ přiblížil ocenění. Další přibylo o pět let později. „Na superbicích jsme zase třikrát opakovali start kvůli dešťové náplavě nebo jsme přerušili trénink, když Azuma trefil srnku,“ přidal bývalý závodník další momentky ze soutěží.

Výsadou ředitele závodů je odmávat projetí závodníků cílem. „Mávání mě bavilo, ale jinak jsem si závody příliš neužil. Před každou jízdou jsem kontroloval služby a během závodu seděl na dispečinku,“ popisuje dnes už dvaašedesátiletý muž.

Strach z okolo se prohánějících strojů nikdy neměl. „Na trať nesmíte jít ve stresu. Kolikrát se mi stalo, že jsem musel uskočit, když se na mě řítily čtyři motorky,“ líčí Janek.

Za dvacet let si pouze třikrát užil dovolenou. Bez rychlých kol se však stále neobejde. „Trávil jsem na okruhu všechen čas, byl to můj koníček. Teď si však závody užívám bez starostí,“ dodává Janek.

Co se vám v Brně líbí?
Jsem moc rád za to, že Brno má konečně automotodrom na vysoké úrovni.

Co se vám v Brně nelíbí?
Nelíbí se mi přecpané ulice. Ráno nemám kde zaparkovat.

Co byste chtěl, aby se v Brně změnilo?

Mělo by se víc dbát na pořádek ve městě. Na povalené popelnice se dívám nerad.

Co byste chtěl, aby po vás zůstalo?

Aby si nadále veškeré podniky na Masarykově okruhu udržely světovost. Prospívají nejen Brnu, ale celé republice.