Po zavedení nového systému se počet stání v centru změní ze současných 1140 na 1178 míst. Z tohoto počtu využijí rezidenti, abonenti či návštěvníci 773. „Třeba v Solniční ulici jsme změnili šikmé stání za podélné vzhledem k normám pro parkovací stání a šířce vozovky. Například na ulici Bašty bylo naopak v souladu s normami možné vytvořit stání po obou stranách ulice. Dosud se parkovalo pouze na jedné,“ uvedla za magistrát Zuzana Šrámková.

Na možné komplikace po zavedení rezidentního parkování si stěžuje třeba Martin Borůvka. „Zajímalo by mě, jestli až se prodá stejný počet povolenek, jako je parkovacích míst, bude někdo podávat stížnost případně žalobu pro podvod. Pokud prodávám parkovací místa, která již nejsou, tak se přece o podvod jedná,“ zmínil na sociální sítí.



Podobná situace podle náměstka pro dopravu Richarda Mrázka nastat může. „Momentálně máme přehled o tom, kolik parkovacích karet lidé v centru využívali a předpokládáme, že rezidentů žádajících o oprávnění v novém systému bude přibližně stejně. Samozřejmě pokud o něj požádají i majitelé tamních nemovitostí, problém vyloučit nemůžeme,“ uvedl.

Parkování v centru Brna
∙ Parkovací oprávnění rezidentům v centru města nezaručí jistotu, že auto odstaví. Má pouze zvýšit pravděpodobnost, že místo najdou.
∙ Se shodným počtem míst i vydaných oprávnění proto magistrát nepočítá.
∙ Na některých místech Brna místa přibývají, jinde je jich méně. Kvůli šířce silnice a normám na rozměry nových stání.

Hledání místa mohou rezidentům zkomplikovat i podnikatelé, kteří mají v centru sídlo či provozovnu firmy. „Záleží na tom, jestli budou ochotní zaplatit vyšší částku za možnost zaparkovat, ne za garanci parkovacího místa,“ dodal.

Podle odborníků dochází k podobné situaci zvláště v historických částech často. „Města totiž nejsou navržená na takový počet aut, který lidé nyní využívají. Zavedení rezidentní zóny je forma pomoci obyvatelům. Ačkoliv nelze stoprocentně garantovat možnost zaparkování u svého bydliště, šance nalezení parkovacího místa pro rezidenta je určitě vyšší. Ne všichni, kdo o oprávnění zažádají, navíc budou na místě parkovat každý den,“ řekl Marek Tögel z Centra dopravního výzkumu.