Jaké budou nyní další kroky týkající se stavby multifunkční haly?

Budeme čekat na vyjádření Evropské komise ohledně notifikace. Máme příslib, že to bude v polovině července. Následně oznámíme zhotoviteli, že by měl zahájit stavbu. Má na to asi patnáct dní a budeme očekávat zahájení stavby.

Kdy se podle vás kopne do země?

Jestli získáme notifikaci, na níž máme příslib v polovině července, musíme vyzvat zhotovitele a pak vzhledem k dovoleným bude nutné zkombinovat program řady lidí, kteří by rádi u otevření byli. Určitě chceme, aby to bylo v co nejkratší době.

Proč je stavba haly z vašeho pohledu důležitá pro město Brno?

Zaprvé je to multikulturní hala, ne žádná hokejová. Hokej tam nepochybně bude hrát svou roli, ale slyšeli jste od velkých promotérů, že město Brno je nyní vymazáno z mapy velkých koncertů a dlouhodobě by bylo. Dlouhé roky sem nejsou schopní dostat větší hvězdu. Chceme, aby se město Brno dostalo dál. Pak je tu sekundární dopad jako třeba u veletrhů. Lidé tady budou utrácet peníze, přijedou za zábavou. Bude to mít dopad i pro řadu dodavatelů a subdodavatelů v městské infrastruktuře.

V rozhovoru se dále dočtete:

  • Bude mít nová hala větší dopad, než mělo Moto GP?
  • Jak hodnotí Kratochvíl připomínky opozice?
  • Jaké jsou náklady na výstavbu haly a kolik bude stát provoz?
  • V plánu je i stavba Janáčkova kulturního centra, ustojí Brno další tak velkou investici?

Myslíte, že dopad bude nakonec větší, než mělo Moto GP, což byla jednorázová akce?

Nedokážu to posoudit, ale tady to bude asi trochu jiná skupina lidí. Na Moto GP jezdila na tři dny významná část ze zahraničí. Hala bude provozovaná 365 dní v roce, měla by logicky nabídnout daleko větší sekundární byznys pro další lidi v Brně.

Co říkáte na výtky ze strany opozice, která měla k úvěru několik připomínek?

Pro mě bylo překvapení vyjádření Pirátů. Strategickým projektem byla multifunkční hala i v minulém volebním období. Piráti pro to vždycky hlasovali. Měli jedinou výtku, a to že chtěli, aby byl externí provozovatel. Doba byla taková, jaká byla. To jsme si vyjasnili. Budeme provozovat halu vlastní společností Arena Brno, ale to neznamená, že paralelně s tím neřešíme externí provozování haly. Signály máme. Všichni čekali, jestli to skutečně po mnoha letech neskončí zase jenom u nějaké makety a vize. Jestli skutečně kopneme do země.

close Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl. info Zdroj: Deník/Michal Hrabal zoom_in Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl. Zástupci opozice argumentují, že kvůli multifunkční hale nebude na fotbalový stadion, atletickou halu. Co vy na to?

Tam ještě příprava tak daleko není. Město bude mít vždycky peníze na provoz. Ten se nezastaví. Opravovat školky, zateplovat domy budete pořád. To je povinnost. Ale jestli chcete město posunout někam dál, touto halou doplňujeme infrastrukturu a já jsem za to rád. Měníme množství území. I Praha nám závidí, že investujeme.

Jaké jsou náklady na výstavbu haly?

Zhotovitelská firma vyhrála soutěž na stavbu multifunkční haly za 4,4 miliardy korun, což je včetně venkovních parkovacích úprav. Maximální investice je 5,8 miliardy korun, ale máme tam miliardovou rezervu na dopady.

Jaký bude příspěvek města v prvních letech, aby mohla hala fungovat?

Bude záležet na tom, jaké tam budou akce. Budeme postupně rozšiřovat naši firmu, která se o halu bude starat. Potřebujeme projektové manažery, potřebujeme gastromanažery, produktové manažery zvlášť na sport, zvlášť na kulturu. Intenzivně se tím zabýváme.

Jaké budou od začátku náklady na provoz haly?

Dluh vůči bance dělá zhruba 160 milionů korun ročně. Peníze, které Arena Brno vydělá, bude platit bance. Zbytek bude doplácet město. V tuto chvíli se bavíme o personálních záležitostech, sídle společnosti, které chceme mít na výstavišti v našich prostorách. Bavíme se o sedmi až deseti milionech korun nákladů na společnost Arena Brno. Když začneme provozovat halu, jakýkoliv vstup, který tam přijde jako náklad, musíme zhodnotit ve výnosech.

V příštích letech by se kromě multifunkční haly mělo stavět i Janáčkovo kulturní centrum. Dá se říci, jestli bude Brno schopné rozjet podobnou větší investici?

Toto jsou mimořádné projekty. Dvacet nebo třicet let tady nebyly. V tuto chvíli město ani podobně velký projekt nemá. Uvidíme, jak se bude utvářet ekonomika. Nyní máme na výnosech daleko více peněz, než jsme předpovídali pro tento rok. Až o šest set milionů. Máme půl miliardy korun schválených v rozpočtu na projekty, které zůstanou nedočerpané.