Úsek pro přecházení, o jehož zrušení odborem dopravy brněnského magistrátu Deník Rovnost informoval už loni na podzim, zmizel kvůli pracím na tramvajové trati v ulici Nové sady. Po jejich dokončení na konci měsíce už ho představitelé města zpět nevrátí. „Jeho stavební uspořádání už neodpovídá současným normám pro přechod přes tramvajovou trať a ramena křižovatky. Jsou tam čekací ostrůvky v prostoru tramvajové trati s nedostatečnými šířkami, které nezajišťují bezpečnost chodců,“ vysvětlila Anna Dudková z magistrátu.

Podle městského radního pro dopravu Petra Kratochvíla jsou zásadními problémy přechodu jeho délka a tramvajové pásy. „Uprostřed musí být ostrůvek, jeho umístění tam ale trať neumožňuje. Nejsme proto po rekonstrukci schopní vrátit přechod do starého režimu," uvedl Kratochvíl.

Nové řešení v křižovatce zajistí podle Dudkové také plynulost provozu městské hromadné dopravy. „Za den se tam pohybuje přes sedmadvacet tisíc vozů a také šest linek tramvají. Z nich linky 1 a 8 jezdí většinu dne v pětiminutovém intervalu a v součtu s ostatními linkami jsou v křižovatce tramvaje vždy přítomné. Je proto přínosné pro dopravu jako celek, pro preferenci městské hromadné dopravy a z hlediska bezpečnosti všech účastníků provozu přistoupit ke zrušení přechodu," doplnila Dudková.

Policejní statistiky ukazují, že se v křižovatce Nádražní a Hybešovy stalo od roku 2007 čtyřiaosmdesát nehod. Třiatřicet z nich přitom bylo na přechodech. Zraněním skončilo pětadvacet střetů.

Odstranění přechodu vadí kvůli zdlouhavému obcházení také Brňance Andrey Slezákové, která upozornila i na jiný problém v křižovatce. „Jsou tam špatně nastavené intervaly na semaforech. Chodci musí déle čekat, protože jsou delší proluky mezi zelenou," upozornila přímo na místě Slezáková.

Podle krajského koordinátora Besipu Pavla Čížka nové normy nutí silničáře při rekonstrukcích měnit uspořádání silnic a křižovatek často. „Moderní komunikace včetně křížení se vytváří tak, aby byli pro všechny účastníky provozu co nejvstřícnější a ochránili chodce. Pokud se zruší právě třeba přechod, znamená to, že pro pěší už nebyl podle stávajících norem bezpečný," řekl Čížek.

Podle něho vede dlouhodobá tendence k rušení nadbytečných přechodů.

OLDŘICH HALUZA
LENKA KROČILOVÁ