VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muž se soustředí na střed regálu, žena ho hned přejede celý, ukázal Eye tracking

Brno /ANKETA/ – Jak rozmístit zboží v regálu, aby co nejrychleji zmizelo v nákupních košících zákazníků? Kterým typem písma vytisknout titulek, aby byly noviny nejprodávanější? Lidské vnímání mohou nyní díky nové eye trackingové laboratoři zkoumat vědci z Mendelovy univerzity v Brně.

22.9.2014 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Babej Ivan

Eye tracking je výzkumná metoda, při které se vědci zaměřují na reakce lidských očí na určité podněty. „Potenciální zákazník stojí v laboratoři před speciální stěnou, kam promítáme fiktivní regály se zbožím. Zatímco si zboží prohlíží, nenápadný přístroj za stěnou, který zahrnuje dvě infračervené kamery, snímá pohyb jeho očí. Ukazuje, kde jeho pohled ulpěl nejdéle," popsal fungování speciálního zařízení vědec z týmu provozně ekonomické fakulty Denis Drexler.

Dodal, že přístroj je možné umístit také pod monitor a obraz respondentům promítat přes počítač. Výzkum pak doplní dotazník, který musí testovaný vyplnit po skončení. „Získáme tak informace o daném člověku a jeho názor na zkoumanou problematiku," vysvětlil Drexler.

Díky eye trackingu už vědci z univerzity například zjistili, jak rozdílně vnímají a reagují ženy a muži v obchodech. „Pokud není v regálu nějaký výrazný grafický prvek, tak se muž soustředí spíš do středové části, zatímco žena dokáže regál zmapovat na první pohled celý," naznačil jeden ze závěrů výzkumník.

Z výzkumu také vyplynulo, jak magické je pro zákazníky označení sleva. „Lidé se sice dívají na svou oblíbenou značku, ovšem pokud je v regálu zvýrazněná sleva, přejde jejich pozornost okamžitě na ni," potvrdil Drexler.

Nová metoda zkoumání zrakového lidského vnímání vědcům také ukázala, jak nejlépe sestavit titulní stranu časopisu nebo novin. „Nejdůležitější je fotografie a titulek. Když fotka zákazníka upoutá, teprve potom začne číst texty," ujistil další z univerzitních vědců Martin Souček.

Nahota láká

Doplnil, že velmi lákavé je pro čtenáře na titulní straně také nahé lidské tělo. Zkoumaní respondenti se to ale podle něj báli připustit. „Věděli, že je sledujeme, záměrně se proto pohledu na nahé tělo vyhýbali," řekl Souček.

Na tuto možnou chybu výzkumu upozornila také marketingová specialistka Simona Škarabelová. „Ve chvíli kdy testovaný ví o tom, že ho někdo zkoumá, může své chování měnit. Je tedy třeba počítat s určitým zkreslením," varovala Škarabelová.

Metoda může podle odborníků ušetřit peníze mnoha reklamním agenturám. „V dnešní době je moderní skrytě umísťovat reklamu do filmů nebo hudebních klipů. Ještě než agentura reklamu uveřejní, může si otestovat, zda si jí zákazníci vůbec všimnou," vysvětlil Souček.

Poukázal například na hudební klip zpěvačky Lady Gaga s reklamou na chytré telefony. „Až následný výzkum ukázal, že výrobku si v klipu nikdo nevšiml. Firma za tuto zbytečnou reklamu přitom utratila milion dolarů," popsal Souček, čemu může eye tracking předejít.

Provozně ekonomická fakulta je podle mluvčí univerzity Radany Kolčavové jediná v České republice, kdo vlastní tento typ zařízení. Nemá s ním zkušenost mnoho brněnských marketingových specialistů. „S touto technologií jsem se osobně ještě nesetkal. Její využití v marketingové praxi si dokážu představit. Rozhodující je velikost zkoumaného vzorku lidí," myslí si například markentigový specialista Filip Dítě.

Eye tracking je podle něj kvůli velkého počtu respondentů zajímavý spíš pro velké firmy. „Ty jsou schopné takový výzkum zaplatit," vysvětlil Dítě.

Univerzita v současnosti bude tento výzkum nabízet pouze ve své laboratoři. „Slouží zejména studentům ke vzdělávání. Výzkum si ale u nás mohou objednat i firmy," dodala Kolčavová.

Autor: Michaela Římanová

Nakupujete potraviny v akci?

ANO

91 %

NE

9 %

Hlasovalo: 96

Anketa byla ukončena

22.9.2014 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn Deníku – čtvrtek 14. prosince 2017

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Ilustrační foto.

Změny na brněnském výstavišti: postaví nový pavilon. Už do dvou let

Údajná bankovní loupež v Brně. Policisté zasahovali v Masarykově ulici

Brno /FOTOGALERIE/ – Chvíle napětí zažili zaměstnanci i zákazníci brněnské pobočky Raiffeisenbank v Masarykově ulici. V odpoledních hodinách se tam podle svědka muž dožadoval peněz. Hrozil údajně bombou.

Robert Bryndza zrušil autogramiádu v Knihách Dobrovský, knihu pokřtí v lednu

Brno - Páteční autogramiádu a křest knihy Roberta Bryndzy Temné hlubiny v knihkupectví Knihy Dobrovský organizátoři zrušili. Autor měl v pět hodin odpoledne pokřtít další ze série detektivních příběhů inspektorky Eriky Fosterové. Následovat pak měla autogramiáda a beseda čtenářů se spisovatelem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická nehoda u Neslovic: jeden mrtvý, jeden zraněný a uzavřená silnice

Brněnsko – Po srážce dvou aut mezi Neslovicemi a Tetčicemi na Brněnsku zemřel třiačtyřicetiletý řidič, o rok mladší řidič druhého auta se středně těžce zranil. Kvůli tragické nehodě, ke které došlo ve čtvrtek po půl druhé odpoledne, policisté uzavřeli silnici mezi obcemi.

Kraj potvrdil 5 nových leteckých linek z Brna. V létě navíc i Split a Dubrovník

Brno – Barcelona, Brusel, Lvov, Milán a Řím. Nové pravidelné letecké linky do pěti evropských měst začnou cestující využívat už příští rok v březnu. Jejich podporu ve středu odpoledne schválili krajští zastupitelé. Lidé se navíc z brněnského letiště v letní sezoně, tedy od června do září, dostanou nově přímo i do chorvatského Splitu a Dubrovníku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT