Polárníci na Antarktidě objevili zuby žraloků

Ostrov Jamese Rosse, Brno - Expedice Masarykovy univerzity na Antarktidě, která se koncem roku zabydlela na Ostrově Jamese Rosse, slaví nebývalý úspěch. Jeden zpolárníků vposledním týdnu objevil unikátní kolekci zkamenělin. Mezi nimi korály, zuby žraloků ikosterní pozůstatky vodníchplazů.

12.1.2009

Fotografie členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří se připojí krátce po polovině ledna). Foto: Daniel Nývlt

Objev se podařil paradoxně nováčkovi v týmu. Je jím paleontolog Radek Vodrážka z České geologické služby. „Je na polární stanici poprvé. Společně s biology, geology a klimatology, zkoumal hlavně vznik takzvaných antarktických oáz, tedy oblastí, kde se po ústupu ledovce uchytil život v podobě sinic, řas a mechů,“ objasnil vedoucí stanice Miloš Barták.

Podle něj je objev paleontologa velmi vzácný. „Raritu a vědecky významný materiál představují i druhohorní amoniti – tedy vymřelí hlavonožci a mlži, kteří mají jedinečně zachovalé perleťové schránky. Na své odhalení čekali sedmdesát milionů let,“ uvedl Barták

Vědcům se podařilo objevit i zkameněliny fosilních rostlin z druhohor a třetihor. „Máme otisky listů, úlomky dřev i několikametrové zkamenělé kmeny stromů,“ vyjmenoval objevené zkameněliny Barták.

Úspěchy mají ale i ornitologové. „Na mělkých hladinách kolem mysu Cape Lachman jsme objevili jespáky, ptáky, kteří tu létají přezimovat. Z tohoto objevu mají kolegové velkou radost,“ zmínil Barták.

Na Antarktidě se podle dostupných informací pracuje skupině zatím dobře. „Teplota se pohybuje okolo sedmi stupňů Celsia, přestože je antarktická zima. Po vydatné snídani se expedice vždy vypraví do terénu. Pokud nám nebude práci komplikovat silný vítr, můžeme být v terénu celý den,“ popsal život na polární stanici Barták.

Na fotografii členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří
se připojí krátce po polovině ledna) jsou zleva doprava: Jiří Komárek, Karel
Weidinger, Petr Pálka, Linda Nedbalová (sedící), Josef Elster, Miloš Barták,
Bedřich Mlčoch, Daniel Nývlt, Jan Pobořil, Radek Vodrážka (klečící), Kamil
Láska, Petr Váczi, Zbyněk Engel, Václav Pavel.

Autor: Nela Maťašeje

12.1.2009 VSTUP DO DISKUSE

Volební štáb Jiřího Drahoše při prvním kole prezidentských voleb 13. ledna v Praze.
23 11

Zeman před druhým kolem voleb na jih Moravy nezavítá. Drahoš návštěvu zvažuje

Brňané znovu rozhodnou o projektech z městské kasy

Náklaďák strhl trolejové vedení, tramvaje neprojedou Cejlem

Brno – Víc než tři čtvrtě hodiny čekali na spoj cestující městskou hromadnou dopravou ve středu dopoledne linkami 2, 3, 4 a 11. V křižovatce brněnské Vranovské ulice s Cejlem nákladní auto strhlo troleje. Ulice pak zůstala pro městskou dopravu neprůjezdná.

První sníh, kalamita a s obnaženou hrudí na Sněžku: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 16. ledna 2018.

Zima v kraji vydrží až do konce týdne. Lidé by měli počítat se sněžením

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ - Úterní sněžení potrápilo řidiče i silničáře v celém kraji. Ačkoliv se v noci situace uklidnila, sněžení bude pokračovat i v dalších dnech.

Sněhová kalamita v Brně: hromadné nehody blokovaly D1 více jak tři hodiny

Brno, Brněnsko /FOTOGALERIE/– Celkem pět dopravních nehod zablokovalo v úterý odpoledne dálnici D1 u Domašova. Dálnice byla neprůjezdná více jak tři hodiny a tvořily se několika kilometrové kolony. Okolo půl šesté hasiči část nehod odklidili a kolona stojících vozidel se začala pomalu rozjíždět.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.