Polárníci na Antarktidě objevili zuby žraloků

Ostrov Jamese Rosse, Brno - Expedice Masarykovy univerzity na Antarktidě, která se koncem roku zabydlela na Ostrově Jamese Rosse, slaví nebývalý úspěch. Jeden zpolárníků vposledním týdnu objevil unikátní kolekci zkamenělin. Mezi nimi korály, zuby žraloků ikosterní pozůstatky vodníchplazů.

12.1.2009
Zvětšit fotografii

Fotografie členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří se připojí krátce po polovině ledna). Foto: Daniel Nývlt

Objev se podařil paradoxně nováčkovi v týmu. Je jím paleontolog Radek Vodrážka z České geologické služby. „Je na polární stanici poprvé. Společně s biology, geology a klimatology, zkoumal hlavně vznik takzvaných antarktických oáz, tedy oblastí, kde se po ústupu ledovce uchytil život v podobě sinic, řas a mechů,“ objasnil vedoucí stanice Miloš Barták.

Podle něj je objev paleontologa velmi vzácný. „Raritu a vědecky významný materiál představují i druhohorní amoniti – tedy vymřelí hlavonožci a mlži, kteří mají jedinečně zachovalé perleťové schránky. Na své odhalení čekali sedmdesát milionů let,“ uvedl Barták

Vědcům se podařilo objevit i zkameněliny fosilních rostlin z druhohor a třetihor. „Máme otisky listů, úlomky dřev i několikametrové zkamenělé kmeny stromů,“ vyjmenoval objevené zkameněliny Barták.

Úspěchy mají ale i ornitologové. „Na mělkých hladinách kolem mysu Cape Lachman jsme objevili jespáky, ptáky, kteří tu létají přezimovat. Z tohoto objevu mají kolegové velkou radost,“ zmínil Barták.

Na Antarktidě se podle dostupných informací pracuje skupině zatím dobře. „Teplota se pohybuje okolo sedmi stupňů Celsia, přestože je antarktická zima. Po vydatné snídani se expedice vždy vypraví do terénu. Pokud nám nebude práci komplikovat silný vítr, můžeme být v terénu celý den,“ popsal život na polární stanici Barták.

Na fotografii členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří
se připojí krátce po polovině ledna) jsou zleva doprava: Jiří Komárek, Karel
Weidinger, Petr Pálka, Linda Nedbalová (sedící), Josef Elster, Miloš Barták,
Bedřich Mlčoch, Daniel Nývlt, Jan Pobořil, Radek Vodrážka (klečící), Kamil
Láska, Petr Váczi, Zbyněk Engel, Václav Pavel.

Autor: Nela Maťašeje

12.1.2009 VSTUP DO DISKUSE

Téměř opravený dům Falkensteinerovy nadace na Moravském náměstí v Brně.
2 18

Odhalí funkcionalistickou perlu Moravského náměstí. Nabídne i vyhlídku z terasy

Požár v suterénu Janáčkova divadla, kde začala hořet izolace v příčce.

Evakuace 36 lidí z Janáčkova divadla. Kvůli v suterénu hořící izolaci

Nebojte se kazit, vyzývá Pivarník. Zbrojovka před Teplicemi pilovala střelbu

Brno /INFOGRAFIKA/ – Možná je čeká podobný úkol jako většinou hokejisty Komety v domácím prostředí – zdolávání obranného valu. Přestože jsou fotbalisté brněnské Zbrojovky před domácím duelem čtrnáctého kola první ligy na posledním šestnáctém místě a čekají je sedmé Teplice. Soupeř se zřejmě nikam nepožene. „Hru má postavenou z bloku, ale hrajeme doma a chceme samozřejmě dominovat,“ ujišťuje brněnský kouč Roman Pivarník.

Kometě opět chyběl větší důraz před brankou. Vítkovicím podlehla 1:3

Brno /FOTOGALERIE/ – Jakoby se vrátili v čase. Byli aktivnější a svého soupeře znovu přestříleli, tentokrát o šestnáct pokusů. Stejně jako ve středu proti Pardubicím však hokejisté brněnské Komety odešli poraženi. Ve 22. extraligovém kole totiž podlehli Vítkovicím 1:3 a klesli na třetí místo za Třinec. „Měli jsme lepší nástup než do duelu s Pardubicemi. Po obratu to soupeř zavřel a důkladně bránil,“ krčil rameny Petr Haken, asistent kouče Komety.

Studenti šli hlavou proti zdi, zaznělo na připomínce listopadových událostí

Brno /VIDEO/ - Vzpomínky na pád komunismu, divadlo i lampionový průvod, který rozzářil město. Studenti z pěti brněnských univerzit vyšli v pátek, v den státního svátku, do ulic u příležitosti akce Brněnský sedmnáctý. Na náměstí Svobody si připomněli události z let 1939 a 1989.

Zničené cedule s českým lvem nahradily nové. Řádění vandala prozatím ustalo

Blanensko – Dvacítka tabulek s vyznačením přírodní rezervace a jedna se skupinou památných stromů jsou zpět na původních místech. Letos je na Blanensku rozkradl a poničil neznámý vandal. Na značkách mu vadil symbol malého státního znaku s českým lvem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.