Dramatickou situaci zažili v neděli odpoledne cestující na brněnském hlavním vlakovém nádraží. Dva osobní vlaky totiž vyjely zároveň a srazily se na výhybce. Dva vagony úplně vykolejily, průvodčí si poranila ruku. Deník Rovnost přitom už před půl rokem varoval, že je jen otázkou času, kdy se na brněnském nádraží stane podobná nehoda. Tentokrát ale zřejmě za srážku může chyba jednoho ze strojvedoucích.

Pět minut po třetí hodině odpoledne vyjely z nádraží dva vlaky, stejným směrem a ve stejný čas se snažily dostat na jednu kolej. „Soupravy jely směrem na Brno ­Židenice, jeden do Tišnova, druhý do Letovic. Na výhybce se střetly a dva vozy vykolejily,“ uvedl vyšetřovatel Drážní inspekce Květoslav Čech. Nehoda se stala přímo na viaduktu nad ulicí Křenovou.

Jely pomalu ale jistě na stejnou kolej

Vlaky se teprve rozjížděly, takže ještě nenabraly velkou rychlost. Podle cestujících byly obsazené zhruba z poloviny. „Vyjely stejně, ale ten na Kuřim byl trochu rychlejší. Pak jely oba stejně a najednou to začalo skákat a tlačit nás z kolejí,“ popsal nehodu Petr Válek, který jel jedním z nabouraných vla­ků.

Srážka se obešla bez vážnějších zranění. „Zdravotníci ošetřili třináctiletého chlapce, který dostal šok, a průvodčí zraněnou na ruce,“ uvedl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Haid.

Stojící vagony zablokovaly pátou a šestou kolej, vlaky nemohly jezdit ani po čtvrté a třetí koleji. „Nádraží je přesto průchodné a spoje odbavujeme na prvních dvou nástupištích. Kvůli snížené kapacitě ale začínáme nabírat zpoždění,“ informoval v neděli odpoledne mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Rychlíky na příjezdu do Brna tak měly až půlhodinová zpoždění.

To se cestujícím moc nelíbilo. „Jedu z Ostravy a už jsem chtěla být doma. Místo toho jsme čekali kdesi před Brnem na nádraží. Nikdo nám navíc ani neřekl proč. Průvodčí jen mluvil cosi o mimořádné situaci,“ rozčilovala se studentka Petra Oujezdská.

Proč se vlaky srazily, zatím Drážní inspekce definitivně nepotvrdila. Přesto už v neděli večer inspektoři mluvili o selhání lidského faktoru „Vlak jedoucí do Letovic vyjížděl na červenou. S největší pravděpodobností proto za srážku může jeho strojvedoucí,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Oba strojvedoucí se však chystají inspektoři vyslechnout až v pondělí.

Inspekce už také předběžně vyčíslila škodu. „Na vozech dosáhne nejspíš čtyř set padesáti tisíc, na kolejích a zabezpečovacím zařízení pak tří set padesáti tisíc korun,“ uvedl inspektor Čech.

Podle něj bude poškozená kolej uzavřená několik dnů. „Musíme srovnat geometrii kolejí a přeměřit výhybku. Tu totiž vykolejené vagony posunuly,“ dodal Čech.

Studie varovala před chybami

Deník Rovnost už na začátku srpna upozorňoval, že je brněnské hlavní nádraží v katastrofálním stavu, a že podobné nehody hrozí každým dnem. Varovala před tím srovnávací analýza, kterou si nechalo udělat město Brno kvůli plánovanému přesunu nádraží. „Zatížení výpravčích při nepravidelnostech v pracovních dnech je extrémní a jejich případné chyby jsou logickým důsledkem tohoto stavu,“ stojí v analýze v části, která hodnotí současný stav brněnského železničního uzlu.

Riziko tehdy potvrdil i přednosta stanice Martin Vejmělka. „Intenzita dopravy je opravdu obrovská. Pro výpravčí i signalisty je to velmi stresující. Pokud jednají v časové tísni, tak se musí během pár desítek sekund rozhodnout, na kterou kolej vlak pošlou,“ uvedl Vejmělka.