Za loňský rok dopravní podnik ve svých vozech odhalil 114 tisíc neplatičů, letos už je to necelých osmdesát tisíc. „Každý revizor denně chytí v průměru třináct neplatičů. Jejich celkový počet se v posledních čtyřech letech příliš neměnil. Ve skutečnosti černých pasažérů ubývá, protože revizoři chytají stejné lidi častěji," vysvětlil vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.

Méně černých pasažérů cestuje i v nočních rozjezdech. Zatímco v roce 2007 jela bez jízdenky skoro třetina lidí, při letošních kontrolách je to jen každý desátý. „Snažíme se, aby kontroly nočních rozjezdů řádně platící cestující ovlivnily co nejméně. Zastavíme celý autobus, aby nikdo nemohl na poslední chvíli vystoupit a pokuty řešíme přímo na místě. Na trasu místo odstaveného vozu najede náhradní, aby cestující na dalších zastávkách nemuseli dlouho čekat," popsal vedoucí dopravního odboru Jan Seitl. Do nočních autobusů chodí revizoři nepravidelně, nejméně jednou měsíčně.

Na kontroly rozjezdů s revizory vyráží i strážníci, kteří dohlíží na bezpečí revizorů. „Nasazujeme mimořádně čtrnáct strážníků, kteří zjišťují totožnost černých pasažérů nebo prověřují, zda revizorům dávají pravdivé údaje," řekl náměstek ředitele brněnské městské policie Karel Krainer.

Bez jízdenky do nočního spoje už nesedne ani student Lukáš Pavlík. „Kamarádi mi říkali, že v noci revizoři nechodí. Jednou ve zkouškovém, kdy už jsem měl vypršelou čtvrtletní jízdenku, jsem zažil zátah, kdy nás vybrali asi patnáct v jednom rozjezdu. Od té doby se mi to už nechce riskovat," sdělil.

Pokuta za černou jízdu je v současnosti tisíc korun, s tím, že když lidé zaplatí na místě nebo do pěti pracovních dnů, sníží se částka na sedm set korun. Dopravní podnik na pokutách vybere ročně asi padesát milionů korun.