Díky evropským penězům čeká oprava například zdevastovaný průtah Kuřimí, kudy v pracovní dny projíždí až pětadvacet tisíc aut denně. „Snažíme se tento problém řešit dlouhodobě. Hygiena dokonce upozornila, že provoz na silnici škodí životnímu prostředí. V silnici jsou příčné praskliny, které silničáři přes léto zalepí, ale v zimě znovu popraskají a ještě se rozšíří. Nepříjemnosti kvůli tomu mají nejen řidiči, ale také obyvatelé okolních domů, kterým praskají zdi," podotkl starosta Kuřimi Drago Sukalovský.

Nejdelší z úseků na Brněnsku, které čekají na dotace:
II/430 Slatina Rohlenka Holubice, 8,3 km, 95 milionů korun

II/379 Deblín Tišnov, 6,5 km, 175,4 milionu korun

II/385 Kuřim průtah 2,1 km, 24,4 milionu korun

II/602 Ostrovačice průtah 2. stavba 1,2 km, 41,4 milionu korun

II/374 Brno, Fryčajova ulice 1,1 km, 4,6 milionu korun

II/394 Neslovice průtah 1,1 km, 32,7 milionu korun

Zdroj: Jihomoravský kraj

Na seznamu je i průtah Neslovicemi. „Kraj schválil opravu silnice už v roce 2006, ale stále není hotová. Čekali jsme totiž, až získáme dotaci na rekonstrukci kanalizace. Oprava silnice na ni naváže. Stavbu kanalizace brzy zahájíme a bude hotová příští rok v červnu. Poté kraj opraví povrch," sdělil starosta obce Karel Kuča.

Spolu se silnicemi na Brněnsku čeká na peníze i dalších pětatřicet projektů ve zbytku kraje. „V případě, že Evropská komise odsouhlasí v nejbližších dnech možnost čerpání peněz z Operačního programu Doprava i kraji, máme připravený seznam dopravních projektů za celkově 1,86 miliardy korun," sdělila mluvčí kraje Denisa Kapitančiková.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka není jisté, kdy krajské projekty peníze dostanou. „Teď tento záměr posuzuje ministerstvo životního prostředí, vyjádření očekáváme přibližně v polovině května. Teprve pak záměr projedná Evropská komise, která nejpozději do tří měsíců návrh posoudí a případně schválí nebo zamítne," poznamenal Novák.

Jihomoravské silnice dlouhodobě patří k nejzanedbanějším. Kompletní opravu potřebuje třetina. „V okolí Brna je to hodně špatné. I když dálnice potřebují opravy, jde na ně neúměrně víc peněz než na vedlejší silnice. Ty se jen záplatují," řekl řidič Martin Čejka.

Právě evropské dotace jsou jednou z mála cest, jak kraje mohou dosáhnout na peníze na opravu svých silnic. Jihomoravský kraj čerpal zatím 3,2 miliardy korun prostřednictvím Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod. „Za tyto peníze se opravilo nebo postavilo 149 kilometrů silnic a pětatřicet kilometrů přibude. Kraj také postavil či zmodernizoval dvaapadesát mostů a třináct má dotaci přislíbenou," informovala už dřív mluvčí rady Kateřina Dobešová.