Do kampusu nyní denně cestuje na čtyřicet tisíc cestujících. „Předpoklady jsou takové, že by významná část lidí využívala k cestě právě prodlouženou trať linky 8. Tím by se výrazně ulehčilo autobusovým a trolejbusovým spojům, které jsou všechny na hraně jejich kapacity," upřesnil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Velkého náporu lidí se obávají místní. Straší je především hluk z nových linek. „Už teď je tu dost rušno, jezdí tu navíc i hodně aut, které míří na dálnici D1. Pro chodce okolí zrovna příjemné není. V okolí kampusu se občas sejde tolik linek, že není slyšet vlastního slova," připustila místní Irena Hladká.

Jak Brněnský deník Rovnost informoval, proti trolejbusové lince vedoucí od plánovaného vlakového terminálu ve Starém Lískovci ke kampusu, podali již lidé kvůli hluku nedávno petici. close Ilustrační foto. info Zdroj: Archiv Magistrátu města Brna zoom_in

Nová trať se bude od té stávající odpojovat na dopravním uzlu Osová, kde zůstane zachována možnost přestupu na další autobusové a trolejbusové linky. „Pak se zanoří do hloubeného tunelu pod Mikuláškovým náměstím, podjede Labskou a Jihlavskou ulici a vyústí na ulici Netroufalky," uvedl manažer projektu dostavby trati Tomáš Sedlák za dopravní podnik. 650 z devíti set metrů nové trati povede tunelem.

S ohledem na lidi v okolí připravují projektanti stavbu tak, aby okolí zatížila co nejméně. Stavbě předcházel důkladný geologický průzkum, který přesně popsal, v jakém terénu se bude stavět. „Předpokládáme technologii výstavby tunelu s použití podzemních pilotových stěn. Nejdříve budou vybudovány podzemní stěny a strop tunelu a následně bude vykopána zemina. Díky tomu budou lidé z okolních domů méně zatíženi stavbou, vykopání zeminy bude totiž probíhat v už zakrytém tunelu," doplnil Sedlák.

Rozvoj zahájí již příští rok stavba nové atletické haly. Podle Mrázka v budoucnu porostou i studentské koleje. „S tím, momentálně nepočítáme. Oceníme ale jakékoliv zlepšení dostupnosti ke kampusu univerzity," zhodnotila mluvčí univerzity Martina Fojtová.

Posílení dopravy ale vyhlíží i Fakultní nemocnice Brno sousedící s univerzitou. V příštích letech i tamní vedení plánuje rozšířit areál. „Největší změna bude stavba nové gynekologicko-porodnické kliniky. To je již téměř dojednáno s ministerstvem zdravotnictví," sdělil ředitel nemocnice Roman Kraus. Z Obilního trhu odejdou porodníci do tří let po 130 letech. close Ilustrační foto. info Zdroj: Archiv Magistrátu města Brna zoom_in

Kromě toho se studenti i vědci do univerzitního centra v kampusu možná ještě dříve než tramvají, dopraví několik desítek metrů nad zemí. Sen bývalého primátora Romana Onderky o rychlejším spojení mezi pisáreckou tramvajovou vozovnou a kampusem oživili loni i současní radní. O tom, zda lanovka skutečně vyroste, rozhodne podle Mrázka to, zda město získá na stavbu peníze z dotací. „Pokud nebude žádná možnost spolufinancování, určitě lanovku nepostavíme. Na to je příliš drahá," předestřel dříve. Společně s podzemním záchytným parkovištěm by město vyšla na jeden a půl miliardy korun. Stavba lanovky má být součást většího projektu rekonstrukce pisárecké vozovny. Ta má začít již příští rok. Kromě modernizace tramvajového stání umožní i rekonstrukci Mendlova náměstí.