Do pěší zóny v okolí náměstí Svobody v současné době cyklisté nesmí. „Už jsem tam dostal i pokutu. Vadí mi to. Jezdím na kole do školy a cesta přes centrum je pro mne nejkratší. Místo toho musím jezdit oklikou. Když mohou do centra jezdit tramvaje, tak proč ne člověk na kole? I aut, která mají povolený vjezd, je hodně," postěžoval si student Vojtěch Pospíšil.

Také Iva Koutníková by průjezd centrem uvítala. „V západních státech je to zcela běžné. Souvisí s tím ale také potřeba stojanů pro kola. Těch by muselo být mnohem víc než nyní," myslí si žena.

Bezpečné stání

S tím souhlasí i Chvátal, který upozorňuje, že stojany jsou potřeba, aby si lidé kola nezamykali u stromů nebo sloupů. „Stojany budeme požadovat i s uzamykatelnými zámky, aby cyklisté snadno a rychle zaparkovali a mohli si ve městě vyřídit vše, co potřebují," poznamenal.

Plánu na cyklopruhy přímo v centru se nebrání ani současné vedení radnice Brna-středu. „V Masarykově nebo České ulici si to také nedokážu moc dobře představit, ale v bočních ulicích proti cyklopruhům nic nemám," sdělil starosta městské části Libor Šťástka.

Zároveň ale upozornil, že je potřeba velmi dobře promyslet, kde přesně a za jakých podmínek by cyklisté přes centrum mohli jezdit. „A pokud už je tam pustíme, tak zda je vůbec nějaká další regulace v podobě pruhů potřebná," dodal Šťástka.

Pro volbu vhodného způsobu organizace cyklistické dopravy v pěší zóně lze podle Chvátala stanovit limit založený na množství chodců v daném místě a na poptávce cyklistů.