Na její výstavbu se těší třeba Petr Mašek. „Po bezpečné cestě to bude s dětmi krásný výlet,“ řekl Brňan.

S přípravami první části stezky, jejíž trasa okopíruje pravý břeh vodní nádrže, stavbaři už začali. „Úsek dlouhý přibližně šest kilometrů bude obousměrný. Vznik cyklostezky je propojený s opravou Rakovecké ulice, se kterou její část souběžně povede,“ sdělil místostarosta Bystrce Tomáš Jára.

Motoristy podle něj cyklostezka nijak neovlivní. „Nemusejí mít obavy z toho, že kvůli cyklistům ubude prostor na silnici. Nezúží se,“ uvedl.

Ilustrační foto.
Příští rok opraví stezku u přehrady. Vznikne i cyklostezka od pláže Rakovec

Podle jedné z variant by mohla část trasy pro cyklisty vést po visutých lávkách přímo nad vodou. „Pravděpodobněji ale vyhraje návrh bez těchto drahých prvků,“ poznamenal Jára.

Na nové zákazníky z řad cyklistů, kteří se k nim dostanou po bezpečné stezce, se těší podnikatelé z břehů přehrady. „Jezdit po silnici, kde je velký provoz, je nebezpečné. Například rodiny s dětmi se k nám na kole dostanou jen těžko,“ uvedl provozovatel občerstvení Sinice Martin Ján.

Ilustrační foto.
Cyklistka spadla ze srázu u přehrady. Museli ji vytahovat z pětimetrové hloubky

Kdy se poprvé po stezce cyklisté projedou, zatím není jasné. „Investiční záměr je připravený, ale radní ho budou teprve projednávat,“ sdělila Radka Loukotová z brněnského magistrátu. Za projekt vedení města zaplatí přibližně sedmdesát milionů korun.

Novou cyklostezku připravují i v Žebětíně. Projekt spojující městskou část s oborou Holedná získal před dvěma lety podporu v participativním rozpočtu. Stezku začnou stavbaři budovat letos v září. „Projekt již máme nachystaný. S výstavbou ale můžeme začít nejdříve na podzim, protože část trasy vede přes zemědělsky využívané pozemky,“ uvedl žebětínský starosta Vít Beran.

Na frekventované silnici u Brněnské přehrady se potkávají auta, cyklisté i chodci.
Opraví silnici mezi Bystrcí a hradem Veveří. Kolem přibudou i cyklostezky

Vznik nových tras chválí členové spolku Brno na kole. Vadí jim však, že stezky neřeší problémy v centru města. „Nové trasy lidé uvítají, nepomůžou ale v centru Brna, kde je situace pro cyklisty nejhorší. Ve středu města, kde jsou lidé na kolech nejohroženější hustým provozem, opatření pro cyklisty chybí. Postrádáme i napojení z okrajových částí Brna,“ uvedl za spolek Michal Šindelář.

Komfort pro cyklisty je i přes zlepšení v posledních letech nedostatečný podle předsedy spolku Bicybo Jiřího Jedličky. „Se srovnatelně velkými městy v Rakousku máme málo stezek i cyklistů,“ uvedl.

Rezidentní parkování v Brně. Ilustrační foto.
Modré zóny? Po celé městské části a co nejrychleji, požaduje radnice Brna-středu

Problémy zástupci města plánují napravit. „Připravujeme projekty, které mají vzdálenější části a centrum pro cyklisty propojit. Koalice chce do tras každoročně investovat deset milionů korun,“ uvedl za brněnský magistrát Radek Štěpánek.