VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na letišti chystají terminál za miliardu a půl

Brno /PŘIDÁNO AUDIO/ - Logistické centrum, které v sobě spojí leteckou, vlakovou i silniční dopravu, podle krajských radních vyroste na letišti v Tuřanech.

31.3.2009 10
SDÍLEJ:

Letištní hala v Brně-TuřanechFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Nákladní terminál za půldruhé miliardy korun, který propojí leteckou, silniční i železniční dopravu, možná vznikne na brněnském letišti v Tuřanech. Jeho stavba je naplánována v pětiletém programu rozvoje letiště, který v úterý dopoledne schválila Rada Jihomoravského kraje.

„Letiště se nachází v místě, kde na něj navazuje železnice i dálnice. Je to ideální poloha,“ řekl jihomoravský radní Milan Venclík. Podle něj má podobné centrum velký význam. „Pomůže to určitě rozvoji města Brna i Jihomoravského kraje,“ myslí si Venclík.

Postup po etapách

Velkorysá stavba však v Tuřanech nevyroste hned a naráz. „Musíme stavbu rozdělit do etap. V té první vznikne jen samostatný kargo terminál. Ve druhé potom logistické centrum, v němž uvažujeme o propojení letiště, železnice a dálnice,“ vysvětlil jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Terminál by měli stavebníci vybudovat v následujících pěti letech a bude stát asi sedmdesát milionů korun. „Logistické centrum za půldruhé miliardy je zařazené do dlouhodobého plánu. Takže potrvá ještě dlouho, než vyroste,“ doplnil mluvčí hejtmana Jan Chmelíček. Postavení terminálu i centra chtějí krajští radní zaplatit hlavně z peněz, jež získají z evropských fondů.

Myšlenka na vybudování nákladního terminálu nová není. „Projekt připravujeme dlouhodobě, myšlenka na něj se zrodila v roce pětadevadesát. Rozvoj města i kraje nás totiž nutí k tomu, abychom hledali možnosti právě v oblasti letecké nákladní dopravy,“ uvedl Jiří Filip ze společnosti Letiště Brno, která letiště provozuje .

Krajští zastupitelé se tento nápad rozhodli podpořit. „Až dosud se jako skladovací prostory nákladní dopravy využíval jen majetek po armádě, konkrétně takzvané úly,“ objasnil hejtman Hašek, proč radní na záměr kývli.

První muž jižní Moravy vidí v chystaném centru nákladní dopravy přínos nejen pro obchodníky. „Postavení terminálu bude také jedno z opatření našeho boje proti hospodářské krizi,“ věří jihomoravský hejtman. Místo s takřka ideálním dopravním zázemím podle něj může přitáhnout další investory a zaměstnavatele. Také samotná stavba má poskytnout práci stavebníkům a jejich zaměstnancům.

Podle ekonomů jsou Haškovy úvahy správné. „Dopravní obslužnost je jedna z nejdůležitějších podmínek, aby daná lokalita byla atraktivní. Hraje dokonce zásadní roli. Nikdo však neví, jak se projeví hospodářská krize,“ uvedl ekonom Marek Hatlapatka ze společnosti Cyrrus. Sám však vidí spíše plusy. „Podle mého je právě nyní vhodný okamžik něco podobného uskutečnit. Až se krize přežene, je dobré být připravený,“ předpověděl Hatlapatka.

Letiště v Tuřanech však během příštích pěti let čekají i další změny. Radní naplánovali další kroky jeho rozšíření. Peníze z evropských fondů půjdou také na elektronické zabezpečení za sedmdesát až sto milionů korun. Odborníci ho musí upravit, aby vyhovovalo požadavkům na hraniční přechody mezi schengenským prostorem a zeměmi mimo něj. Kvůli tomu se také rozšíří odbavovací terminál pro cestování mimo schengenský prostor.

Více linek a lidí

Vedení kraje také plánuje pořídit pro letiště elektronické přibližovací zařízení, které umožňuje letadlům přistávat při nulové viditelnosti, a nové hasičské auto za patnáct milionů. „Další úkol pak bude vybudovat na letišti novou hasičskou stanici. Stát má asi čtyřicet milionů,“ předeslal hejtman Michal Hašek.

Zmodernizování areálu má podle radních přispět ke zvýšení výkonů letiště z dnešního půl milionu odbavených cestujících za rok na zhruba osm set tisíc. Vzroste i počet pravidelných linek. „Mezi nejžádanější destinace podle průzkumu cestujících patří Paříž, Barcelona, sever Itálie, Moskva, Kyjev a další místa v zemích bývalého Sovětského svazu,“ doplnil předseda představenstva Letiště Brno Jiří Filip.

Autor: Petr Jeřábek

Místo události:
31.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stříhání keřů. Ilustrační foto.

Větve chytají do pasti řidiče i chodce. Majitelé je odstraní až po výzvě

Mladý hokejista brněnské Komety Martin Nečas.

Dobří holubi se vracejí. Martin Nečas míří zpět do Komety

Přehradu zamkl vedoucí lodní dopravy zlatým klíčem. Plavební sezona skončila

Brno /FOTOGALERIE/- Naposledy pro letošní rok se v neděli v podvečer svezli lidé na lodích brněnského dopravního podniku na Brněnské přehradě. Jednasedmdesátá plavební sezona skončila. Přehradu pro lodě symbolicky zamkli zlatým klíčem.

AKTUALIZOVÁNO

Jasno bylo už v poločase. Zbrojovka jede z Plzně bez bodu

Plzeň, Brno – Vyslechl si sice potlesk a skandování fanoušků, jenže ne z úst těch brněnských. Nového trenéra Zbrojovky Romana Pivarníka vřele přivítali příznivci Plzně, kterou ještě v minulé sezoně vedl. Návrat do známých míst se mu ale nepovedl. Brno v jedenáctém prvoligovém kole prohrálo na hřišti vedoucího týmu tabulky 0:3 a je dál předposlední. „Po fotbalové stránce se Plzni nemůžeme rovnat, ale chtěli jsme ji víc potrápit,“ posteskl si Pivarník.

AKTUALIZOVÁNO

Rozhodla oblíbenost. Kroužky vynesly do sněmovny bývalého hejtmana i primátora

Jižní Morava – Lékařský titul i všeobecná oblíbenost zamíchaly s pořadím nových poslanců, kteří ve sněmovně usednou. Možnosti zvolit konkrétního člověka pomocí kroužkování využila třeba Zdena Holomková z Březiny na Brněnsku. „U voleb jsem zakroužkovala kandidáta, kterého osobně znám. Vím, že pro naši obec dělá hodně a zaslouží si to,“ vysvětlila.

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Vstup pouze na vlastní nebezpečí a se špunty v uších. Takové doporučení dostaly stovky lidí, které se v sobotu večer vydaly na brněnské výstaviště. Zazněla tam nejhlasitější skladba světa, Symfonie sirén. Dílo poprvé představil jeho tvůrce Arsenij Avraamov v roce 1922 v ázerbajdžánském Baku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení