VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na noční rozjezd dobíhali Brňané poprvé už před 70 lety. Vozily je tramvaje

Brno - Brněnské noční linky, takzvané rozjezdy, slaví kulaté výročí. Poprvé odvážely tramvaje lidi od hlavního vlakového nádraží v noci před sedmdesáti lety.

2.6.2016 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Každou noc vždy v celou hodinu přestupní uzel u hlavního vlakového nádraží zaplní pobíhající lidé a dvaadvacet autobusů nočních linek. Vše trvá jen pár minut a opět je klid. Od hlavního nádraží odvážejí takzvané rozjezdy Brňany už sedmdesát let.

Poprvé vyjely v Brně v noci druhého června 1946. „Nebylo to ale úplně poprvé, už dřív se občas jízdní řád přizpůsobil potřebám obyvatel města. Větší rozmach kultury a večerní zábavy vyžadovalo zavedení stálého jízdního řádu," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Například v padesátých letech jezdily tramvaje z hlavního nádraží s intervalem maximálně padesát minut, tedy kratším, než teď.

Až do roku 2004 lidé v noci mohli cestovat i tramvajemi. „O čtyři roky dřív vznikl současný systém, v prvních letech přesto jezdily i tramvaje číslo 1 a 8. Od roku 2004 ale jezdí už pouze autobusy," doplnila mluvčí.

O víkendech nyní vypraví dopravní podnik až padesát autobusů za noc.

V devadesátých letech ale i v noci museli lidé řešit složité přestupy. „Linky se nesmyslně křížily a noční cestování bylo zdlouhavé. Teď je systém perfektní a za hodinu se v noci dostanu z jednoho konce Brna na druhý," vysvětlila Irena Hladká, která žije v Kohoutovicích. Právě spokojenost cestujících je důvod, proč dopravní podnik žádné změny v zaběhnutém režimu nechystá.

V současnosti je až na drobnosti systém nočních linek ideální i podle odborníků na dopravu. „Funguje naprosto perfektně. Počáteční hlasy o zvýšených dopadech na životní prostředí vedené myšlenkou, že nahrazení tramvají autobusy je neekologické, jsou vyváženy argumentem snížení hluku a spotřeby elektrické energie," připomněl ředitel pro vývoj a výzkum z Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Obdobný systém by podle něj v jiných městech nefungoval. „Brno na to má ideální velikost. Navíc je město vysokých škol, studuje zde téměř sto tisíc vysokoškoláků, což v kontextu faktu, že noční spoje jsou využívány převážně mladšími lidmi," doplnil odborník.

Noční linky si kromě cestujících oblíbili i někteří řidiči dopravního podniku. Někteří dokonce řídí pouze v noci. „Tyto linky jsou specifické. A to hlavně přístupem cestujících. Jsou veselí, zpívají. Často jsou posilněni alkoholem, takže se řidičů ptají na zcela banální otázky. Případy, kdy jsou cestující agresivní, jsou ojedinělé," tvrdí řidič Marek Rossi.

Autor: Alžběta Nečasová

Nahravá se anketa
2.6.2016 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Pomocník kováře 18 000 Kč Hledáte stabilní zaměstnání ve firmě s dlouholetou tradicí? Firma v Brně přIjme pracovníky na pozici pomocník kováře. Náplň práce: obsluha kovacích linek , montáž a demontáž nářadí , znalost a dodržování pracovních postupů , orientace v technických výkresech , vázání břemen . Nástup: ihned. Místo výkonu práce: Brno Kontakt: Veronika Šmerdová ABZAKOVO spol.s.r.o. email: e-mail přes odpovědní formulář tel. viz níže Výroba - Výroba Montážní dělník 126 Kč Montážní dělníci výrobků z kovů Operátor výroby. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 126 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: První kontakt: telefonicky nebo e-mailem, , Montáž elektrosoučástek pro automobilový průmysl, montáž kabelových svazků a konektorů, Zaměstnanecké výhody: dotované stravování, 13. plat, nástupní bonus 20.000 Kč, týden dovolené navíc, příspěvky. Pracoviště: Centralwork s.r.o. - 02, K AMP, č.p. 1293, 664 34 Kuřim. Informace: Jana Hájková, +420 778 762 252. Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 27 000 Kč Elektromechanici elektrických zařízení (kromě zařízení v dopravních prostředcích) Elektromechanik. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: Zapojování elektroinstalace našich zařízení. Zapojování a výroba rozvaděčů dle dokumentace., , Požadujeme: SŠ nebo SOU obor elektromechanik - slaboproud, orientace/čtení v technické dokumentaci, vyhláška 50/1978 Sb., ŘP skup. B, samostatnost, pečlivost, zodpovědnost, ochota cestovat. , , Kontakt e-mailem nebo telefonicky 8 - 15 hodin., , Benefity:závodní stravování nebo stravenky, příspěvek na dovolenou a na vánoce, sick days.. Pracoviště: In - eko team s.r.o. - tišnov, Trnec, č.p. 1734, 666 03 Tišnov 3. Informace: Jaroslava Klimešová, +420 517 070 601,777 744 552. Služby - Služby Kadeřník 20 000 Kč Kadeřníci kadeřník/kadeřnice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt e-mailem, , Požadovaná praxe 1 rok., Nástup ihned. Pracoviště: Kmenta cz s.r.o., Křenová, č.p. 290, 602 00 Brno 2. Informace: Táňa Kmenta, .

Dobíjecí stanice pro elektromobily, ilustrační foto.
1

Na jižní Moravě přibudou dobíjecí stanice pro elektromobily

Ilustrační foto
2

Koalice v městských částech: jednání se vlečou

Kometa dostala od nejlepší ofenzivy bůra a podruhé v sezoně doma prohrála

Brno /FOTOGALERIE/ – Na jih Moravy zamířila nejlepší ofenziva soutěže a svoje renomé potvrdila. Ve šlágru hokejové extraligy Kometa doma podlehla Liberci 2:5.

Odborník na cestovní ruch Pavel Růžička: Vinařská turistika je fenomén

Jižní Morava – Místo přeplněných hlavních měst volí turisté čím dál častěji autentičtější prostředí. Takzvaný trend druhých měst se projevuje v zahraničí i České republice. Napomáhá především Brnu, ale i jeho okolí. Na jižní Moravu zájemce nejčastěji táhnou folklór a vinařská turistika, kterou lidé často spojují s výlety na kole. „Moravské vinařské cykloklostezky nabízí dokonalé propojení obou oblíbených aktivit,“ říká odborník na cestovní ruch Pavel Růžička.

Ze vzteku na čekání ve frontě rozbil piva a odešel. Pak prosil o pokutu

Brno – Netrpělivého zákazníka čekání u pokladny zřejmě rozlítilo natolik, že vzteky rozbil nákup a odešel bez placení.

Kraj vypoví smlouvy na autobusy a vysoutěží nové. Kvůli zvýšení mezd řidičů

Jižní Morava – Výpověď všem. Smlouvy na zajištění autobusové dopravy v kraji k prvnímu listopadu skončí. Rozhodli o tom v pátek krajští radní. Mohou za to problémy s financováním dopravy, které zapříčinilo vládní zařízení o zvýšení mezd řidičů. Současné smlouvy totiž neumožňují kraji dopravcům na vyšší mzdy přispět.   

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT