Na brněnskou nádrž totiž míří nový provozovatel lodní dopravy. A využívat chce plavidla s dieselovými motory. „Pokud vše vyjde, chceme začít s jednou lodí vozit cestující po přehradě už příští rok. Bude mít dieselový pohon, jako ty, které už provozujeme na Vranovské přehradě," potvrdil informaci Brněnského deníku Rovnost jednatel společnosti Lodní doprava Vranov Dalibor Dufek.

Snaha podnikatele z Rosic na Brněnsku se vůbec nelíbí představitelům města Brna. „O plánech na zavedení dieselových lodí na přehradu zatím vím jen z doslechu a nikdo se mnou o to nejednal. Každopádně doufám, že nás přizvou k řízení o povolení. Jsme totiž proti čemukoliv co může znečišťovat přehradu. Zvláště po té, co se už druhou celou sezónu v ní dalo díky nákladnému čištění koupat," zdůraznil starosta přilehlé městské části Bystrc Vladimír Vetchý.

Také Brňané se stavějí k plánu nedůvěřivě. „Myslím, že elektrický pohon současných lodí je ideální. Nekouří a není ani výjimečně hlučný. Jsem pro to, aby to tak zůstalo," řekl Dominik Kadlec.

Dieselmotorové lodě nechce na přehradě ani náměstek brněnského primátora pro životní prostředí Ladislav Macek. „Motorové lodě, byť jen výletní, prohánějící se na přehradě nejsou to, co potřebujeme. Zvláště v době, kdy je přehrada vyčištěná, město dovybavuje pláže a chystáme projekt pro zvýšení její atraktivity," uvedl Macek.

Zároveň přiznal, že město je v tomto případě bezmocné. „Dopravu povoluje Státní plavební správa. A pokud žadatel splňuje zákonné podmínky, povolení dostane. Lodě s veřejnou dopravou mají totiž na přehradě výjimku ze zákazu provozování lodí se spalovacími motory," krčil rameny Macek.

Upozornil ale, že nebude jen přihlížet. „Nejsem příznivce nějakých peticí. Ale v krajním případě jsem schopen i něco takového zorganizovat," upozornil náměstek.

Jednatel Dufek kritiku odmítá. Podle něj lodě životní prostředí nezatíží. „Motory lodí splňují nejpřísnější normy pro nádrže po celém světě. Například i v Kanadě. Určitě jsou ekologičtější, než lodě s bateriemi plnými elektrolytů," zdůraznil Dufek.

Hlavní slovo v rozhodování o dieselových lodí na přehradě bude mít Povodí Moravy. „Záleží na něm, zda nám pronajme pozemky pro přístaviště na Rakovci," přiznal podnikatel.

Povodí už má na stole žádost o pronájem. „Zatím jsme k ní nezaujali stanovisko," podotkla mluvčí společnosti Gabriela Tomíčková.

Firma Lodní doprava Vranov chce začít jednu loď provozovat už na jaře. Bude velká jako ty dopravního podniku a vedle vlastního přístaviště bude mít i vlastní mola „Nabídneme poněkud jiné služby, než dopravní podnik se svými loděmi. Plánujeme pořádání různých akcí, pronájem lodě, či kratší výlety pro rodiny s dětmi," uvedl Dufek.

Brněnský dopravní podnik se konkurence nebojí. „Lodní dopravu ve stejném rozsahu jako nyní budeme provozovat i v budoucnosti. V posledních letech město Brno investovalo téměř sto milionů korun do nákupu nových ekologických lodí. I díky nim zůstává životní prostředí v nádrži a jejím okolí v pořádku. Postupně také opravujeme infrastrukturu na přístavištích, zejména přístaviště v Bystrci prošlo velmi zdařilou rekonstrukcí," vypočetl přednosti ředitel firmy Miloš Havránek.