Provoz malých lodí se spalovacími motory nově povolilo ministerstvo dopravy. Vyhláška platí od středy. Zatím však čluny na vodu nemůžou. Povodí Moravy pro ně musí postavit přístaviště a odstranit kmeny, které plavou ve vodě. „Necháme také vyrobit informační tabule, ze kterých se lidé dozví o pravidlech plavby," sdělila mluvčí povodí Gabriela Tomíčková. Kde přesně přístaviště vzniknou, zatím není jasné, stejně tak jako kolik peněz budou stát. „Zatím se nedá odhadnout, kdy budou hotová. Ještě nás čeká řada jednání," uvedla Tomíčková.

Na vodu podle vyhlášky můžou čluny s výkonem deset kilowattů, což odpovídá jedné pětině výkonu menšího auta. „Jsou dlouhé pět až sedm metrů a široké do dvou metrů," popsal Aleš Morávek z brněnské firmy, které zajišťuje pronájem lodí. Čluny musí podle pravidel plout pouze s ponorem. To odpovídá přibližně rychlosti deset až dvanáct kilometrů za hodinu. Větší rychlosti, při kterých by člun už plul jen po hladině bez ponoru, povolené nejsou.

Nebezpečný by mohl být únik pohonných látek nebo provozních kapalin do přehrady. „Při správném dodržování zásad provozu je riziko malé, ale zároveň roste s počtem plavidel," uvedla Tomíčková.

V možném úniku benzinu vidí problém i městská část Bystrc. „Povolení motorových lodí se mi nelíbí. Přehrada byla za velké peníze vyčištěná a chceme ji tak udržet, co nejdéle," uvedl bystrcký místostarosta Vladimír Vetchý. Navíc upozornil, že se lodě mohou srazit s plavci nebo lidmi, kteří se věnují vodním sportům.

Spalovací motory lodí vypouští výfukové plyny do vody. „Trvá mnoho měsíců až let než se tam rozloží a jsou nebezpečné pro ryby a vodní organismy," uvedl ekolog Mojmír Vlašín z Ekologického institutu Veronica, který je zároveň brněnským zastupitelem za stranu Zelených. Koupajícím se lidem látky neuškodí.

Čluny na přehradě vadí místním. „Přehrada by měla být oázou klidu, ale za chvíli tam žádné klidné místo nebude," nelíbí se Lubomíru Strážnickému, který má u přehrady chatu. Navíc se bojí, že motorové lodě budou hlučné. „Elektrické parníky, které tam jezdí nyní, jsou naprosto tiché," uvedl Brňan.

Podle odborníka Morávka se však nemusí bát. „Čluny moc hlučné nejsou, motor nejede na plné obrátky," řekl Morávek.

Lidé, kteří nemají motorový člun, se po přehradě svezou v parnících brněnského dopravního podniku. Velké lodě letos poprvé vyjedou zítra v deset hodin dopoledne. Těmto elektrickým parníkům chtěl dříve konkurovat Dalibor Dufek ze společnosti Lodní doprava, která provozuje naftové lodě na vranovské přehradě. „Projekt jsme zatím dál neposunuli. Chtěli jsme na něj získat dotace, ale to se zatím nepodařilo," řekl Dufek.