Město si však už teď nechává zpracovat studii, která zmapuje, jak náměstí zatěžuje doprava teď a jak jej zatíží v budoucnu.

Podle vedoucí Odboru územního plánování a rozvoje Kateřiny Leopoldové tlačí často zájemci o koupi pozemků kolem Mendlova náměstí na město kvůli změně územního plánu. „Pokud má investor zájem na nějakém pozemku stavět, většinou zamýšlí postavit vícepatrové budovy,“ řekla Leopoldová. A právě větší budovy s více kancelářemi nebo obchody znamenají podle Leopoldové i větší dopravní zátěž pro náměstí.

Proto je podle ní nutné zpracovat studii, která jasně vymezí, co je pro náměstí z dopravního hlediska ještě snesitelné. „Pak budeme mít v rukou jasný návod, jak s potencionálními zájemci jednat a co jim budeme moct povolit,“ vysvětlila Leopoldová.

Lubor Svoboda z dražební společnosti Naxos, která zařizuje prodej bývalého areálu textilní továrny Kras Haka v Křížové ulici, potvrdil, že investoři mají o pozemky v blízkosti Mendlova náměstí zájem. „V současné době o prodeji bývalé textilky s případnými zájemci jednáme,“ řekl Svoboda. Na místě má vyrůst obchodní centrum nebo kanceláře s garážovým parkovištěm.

Dopravní studie magistrátu ale musí počítat se změnami, které na Mendlově náměstí nastanou, až bude dokončena jeho rekonstrukce. „Zatím jsme schválili investiční záměr na první část oprav. Ta se bude týkat jen přestupního uzlu,“ řekl náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Podle něj dojde k zjednodušení trolejbusových linek, zpřehlednění jednotlivých nástupišť a zkrácení času nutného k přestupování. „Dosud je pro trolejbusy průjezdná ulice Hlinky jen jedním směrem. Po přestavbě po ní budou moct přijíždět i odjíždět. Podél klášterní zdi budou nástupiště, takže trolejbusy už nebudou muset křížit cestu s tramvajemi,“ sdělil Ander.

Celý projekt však stojí na nedostatku peněz. „Náklady na přestavbu přestupního uzlu městské hromadné dopravy na Mendlově náměstí jsou asi sto třicet milionů,“ informoval mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Náměstek brněnského primátora Ladislav Macek připouští, že peníze na přestavbu náměstí v současnosti nejsou a budou se hledat jen velice těžce. „Z rozpočtu se ušetřit tak velkou částku nejspíš nepodaří a s pomocí státu počítat nejde,“ sdělil Macek.

Podle Macka jsou jedinou šancí peníze z evropských dotací. „Žádost už jsme podali, nezbývá nám, něž čekat, jestli s ní uspějeme,“ uvedl Macek. Proto podle něj ještě nejde s určitostí říct, kdy se s přestavbou začne. Až se s pracemi začne, bude to znamenat komplikace především pro cestující. „Budeme muset najít nějakou objízdnou trasu, což bude u Mendlova náměstí těžké, ale ne nemožné“ řekla mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.