„I když se u nás tato sláva koná šestým rokem, ve skutečnosti je to stará tradice. Souvisí s ukončením prací v zemědělství. Nad skleničkou vína a posvícenskou husou se domlouvaly sezonní práce na příští rok. Lidé se veselili a připravovali na nadcházející zimu,“ vysvětlil původ tradice Ivo Klouda z brněnské vinotéky Obůrka.

Značka pro 238 vín

O tom, kdo může letos svatomartinské prodávat, rozhodovalo šest nezávislých degustačních komisí na konci října. „Značku získalo 238 různých druhů vín od devadesáti vinařů z republiky. Pouze tři z nich jsou z Čech, ostatní pochází z Moravy,“ uvedl ředitel Vinařského fondu České republiky Jaroslav Machovec.

Letošní rok je v počtu vzorků rekordní. „Nikdy jsme tolik vín nevybrali. Počítáme s tím, že na trh půjde přes milion a půl lahví. To je asi o čtyři sta tisíc lahví více než loni,“ upozornil Machovec na rostoucí oblibu tradice.

Získat povolení k používání značky není jednoduché. Výrobci musí splňovat řadu kritérií. „Vína musí být vyrobená pouze z některé z pěti odrůd, které jsme pro svatomartinské určili. Výrobci musí také zaručit, že se víno nedostane na trh dříve než 11. listopadu,“ zdůraznil Machovec.

I přesto se každý rok stává, že se víno prodává dříve. Letos to bylo například v Bille na brněnském náměstí Svobody. Tam se svatomartinské z Templářských sklepů Čejkovice objevilo už v úterý. „Nevíme, kde se stala chyba. Ve smlouvách mezi výrobci a prodejcem je dodatek, že se nesmí prodávat dříve. Prošetříme to a uvidíme. Kdyby se případ opakoval, vinařství známku již nedostane,“ informoval šéf vinařského fondu.

Svoji obdobu svatomartinského vyrábí i Znovín Znojmo. Zavedlo pro ni označení Mladé víno. „Vyplynulo to z naší akce Putování po archivních sklepích, kterého se každoročně účastní tisíce lidí. Chtěli jsme jim už při této příležitosti představit nejčerstvější vzorky, ale pod názvem svatomartinské to nešlo. Proto máme své mladé víno, stejně tak ale vyrábíme i svatomartinské,“ vysvětlil ředitel Znovínu Znojmo Pavel Vajčner.

Oblíbenost Svatomartinského vína stále roste.

Svěží a pikantní

Letošní mladé víno se od loňského liší. „Vloni díky delšímu slunečnímu svitu byla už i v mladém víně cítit vyzrálost, to letošní je spíše svěží, pikantní a aromatické. V naší firmě vyrobíme asi padesát tisíc litrů svatomartinského a deset tisíc litrů Mladého vína,“ dodal Vajčner.

Podobný názor na kvalitu letošního ročníku má i jednatel společnosti Réva Rakvice Bronislav Průdek. „Kyseliny u mladého vína jsou letos vyšší. Myslím si, že na to, jak to zpočátku vypadalo špatně, nakonec svatomartinské dopadlo dobře,“ řekl Průdek.

Letošní ročník byl naprosto výjimečný i podle Machovce a to hlavně kvůli počasí. „Většina vinařů si takto proměnlivé počasí nepamatuje. V květnu hodně pršelo, takže některé květy nedozrály a opadaly neopylené. Kvůli podmáčené půdě se vinaři také špatně dostávali na vinice a nemohli révu ošetřit. Ze zbylých hroznů se však podařilo vyrobit kvalitní víno,“ uvedl Machovec. Výnosy budou asi o sedmdesát hektolitrů nižší než loni, kdy se vyrobilo asi pět set tisíc hektolitrů vína.

Výrobu urychlily technologie

Světlá barva, lehká ovocná chuť a nižší obsah alkoholu. To jsou tři hlavní znaky Svatomartinského vína. „To proto, že od sklizně hroznů do prodeje hotového vína uplyne jen pár týdnů,“ říká majitel brněnské vinotéky Tokaj Stanislav Pavlík.

Zatímco vína se známkou Svatomartinské se mohou vyrábět jen z pěti odrůd, ostatní mladá vína se vyrábějí z odrůd libovolných. Nejčastěji z hroznů Irsai Oliver, moravského muškátu nebo Mülleru Thurgau. „Záleží na době sklizně. Mladá vína se totiž vyrábí jako první,“ upozorňuje obchodní ředitel vinařství Jedlička & Novák z Bořetic na Břeclavsku Luděk Machala.

Mladá vína mohou nyní lidé ochutnávat již v listopadu jen díky dokonalejším technologiím zpracování. „Ještě před patnácti lety jsme první mladá vína stáčeli nejdříve v polovině prosince,“ dodává Machala. Upozorňuje také, že mladá vína musí být dokvašená, přefiltrovaná a čistá. Kromě toho musí splňovat parametry chutě a vůně.

Mladá vína v Česku se prodávají pod značkou Svatomartinské víno. Ve Francii jde na trh mladé víno jako Beaujolais, v Rakousku zase Primus Panonikus. „U našich jižních sousedů jsou mladá vína pro svoji lehkost velmi oblíbená. Mladého vína se v Rakousku každý rok vypije neuvěřitelné množství,“ popsal situaci za hranicemi Machala.

Letošní ročník má více kyselinek

Velké Pavlovice /ROZHOVOR/ – Vinaři z Břeclavska letos dodají na trh 126 vzorků Svatomartinského vína. Jednou z firem, která může své lahve opatřit touto značkou, je velkopavlovické vinařství V & M Zborovský. „Letos jsou mladá vína aromatičtější,“ říká spolumajitel firmy Martin Zborovský.

Čím je Svatomartinské víno výjimečné?
Především tím, že ho můžeme ochutnat tak brzy. Je to první vlaštovka nového ročníku, na kterou se každý těší.

Jak dlouho vyrábíte víno opatřené ochrannou známkou?
Od roku 2006. Letos jsme využili nové možnosti udělat svatomartinské i z odrůdy muškát moravský. Mimo jiné proto, že jsme sehnali tyto hrozny. Naopak Müller Thurgau jsme neměli, protože kvůli špatnému
ročníku ho bylo strašně málo.

Vyrábíte stále více lahví Svatomartinského vína?
Ano, letos uvedeme na trh asi deset tisíc lahví. Svatomartinské nabízíme pouze u nás, do zahraničí ho nevyvážíme.

K jakým jídlům se toto víno hodí?
Stoprocentně ke svatomartinské huse. Pak je vhodné k lehké úpravě těstovin.

Do jaké doby by se mělo mladé víno vypít?

Vzhledem k tomu, že letošní ročník nabízí vysoké množství kyselin, tak bych se nebál svatomartinské konzumovat klidně začátkem příštího roku. Samozřejmě je nejlepší ho vypít do konce tohoto roku.

Co je pro letošní ročník charakteristické?
Vína mají více kyselinek, ale i výraznější svěžest. Je to změna. Vína jsou aromatičtější, takže bych to hodnotil pozitivně. Pak už záleží, jak konkrétní vinař zvládne výrobu technologicky, především jak udrží harmonii mezi kyselinou a cukrem.

HELENA ČTVRTEČKOVÁ
JIŘÍ ŠEVČÍK