Podpis smlouvy završil několik let připravovaný projekt prodloužení současné tramvajové sítě v Brně. „Jedná o se o jednu z nejvýznamnějších dopravních staveb, která bude mít pro město Brno velký přínos,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková. Výstavba začne letos na podzim.

Nová trať bude dlouhá necelý kilometr. Dvě třetiny její trasy však povedou pod povrchem, v tunelu pod Mikuláškovým náměstím. Pod zemí umístí stavbaři také jednu ze dvou nových zastávek, které na místě vzniknou, zastávku Nová Jihlavská.

Ve vozovně v Pisárkách vznikne nová hala se speciální protihlukovou fasádou.
Nová hala pro šaliny? Dlouhá jako Špilberk a s netradiční pyramidovou fasádou

Před příjezdem na konečnou u bohunické nemocnice se tramvajové soupravy vrátí zpět nad zem. Novou trasu zde stavbaři zakončí namísto klasické smyčky úvratí. „Tuto linku proto obslouží pouze tramvaje s obousměrným řízením. Stojí asi o patnáct milionů více, než klasické stroj, vyšší cena ale samotnou rekonstrukci nijak neovlivní,“ konstatovala mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Na proměnu dlouho připravovaného projektu v realitu získalo vedení města ze státního dotačního programu přes jednu miliardu korun. Peníze pokryjí asi pětaosmdesát procent nákladů na výstavbu. Hotovo má být za tři roky.

Kolony v ulici Táborská a Životského v Brně.
Cesta do Líšně? V létě s přestupem na autobus. Šaliny odkloní do ucpané Táborské

Rozhodnutí o zahájení výstavby vítá vedení fakultní nemocnice v Bohunicích. „Ředitel instituce Roman Kraus byl osobně u podpisu této smlouvy, ze které máme velkou radost. Lepší dostupnost lidem výrazně usnadní například cesty na vyšetření,“ uvedla mluvčí fakultní nemocnice Beatrix Křížová.

Nové tramvajové trasy se v budoucnu dočkají také lidé v Bystrci. Povede ze současné konečné zastávky linky jedna k sídlišti Kamechy. „V loňském ruce začaly vznikat studie proveditelnosti výstavby tratě, ze kterých před nedávnem vyvstaly tři možné varianty výstavby,“ uvedl místostarosta Bystrce Tomáš Jára.

Dopravní situace v důsledku uzavření Husovických tunelů.
První den zavřených Husovických tunelů: zdržení půl hodiny, odtah aut z objížděk

O tom, která ze tří možných podob přibližně tři sta metrů dlouhého plánovaného úseku se nakonec promění v realitu, rozhodne vedení města na konci letošního roku. S výstavbou by se mohlo začít v roce příštím. „Všechny varianty počítají s tím, že část trasy povede pod zemí, liší se například typem tunelu,“ vysvětlil Jára.

MAREK HADRBOLEC
LADISLAV ZOUHAR